Genetik



Dalam dingin kesejukkan petang, gua melemparkan pandangan ke arah sebuah tadika yang tersergam indah. Diluarnya penuh dengan warna warni. Alatan permainan seperti jongkang-jongkit dan buaian basah dek titisan hujan daripada pagi tadi.

"Lambatnya Ica keluor tadika hari ini. Ini malas datang awal ni. Tapi datang lewat tak sempat nengok Cikgu Zulaikha pulek.. hehehe...," gelak gua sendirian.

Bila Ica tengok gua dari jauh, terus dia berlari. Astaga, kalah ratu pecut Malaysia nampak gayanya.

Sampai je dekat gua, terus dia berkata;

"Abah... abah... nak eskerim.nak eskerim,"

"Hujan kan ni..karang sejuk pulak esofagus Ica tu"

"Nak... nak eskerim..."

"Hujan-hujan mana sedak makan eskerim. Hujan sedak makan pisang goreng la Ca..." pujuk gua ramah.

"Nak jugak... nakkkkkk...nak.." Ica buat-buat menangis.

"Haaa... yelah... jom"

"Yeyyyy..." lompat-lompat dia dalam kereta.


***


7 tahun yang lalu.

"Ni, Abang beg ni... suka kaler merah. Tapi kaler kelabu lawa gak"

"Haa... ni beg ni nak letak landak ke kancil? kan dah banyak beg Sayang dekat rumah tu.."

"Nak jugak. Nak jugak... kalau Abang tak beli... Abang tak sayang bini. Wekkk."

"Haa... yelah..."

"Yeyyyyy..."

Air mata gua mencurah laju mengenang dua puteri dalam hidup gua. Genetik bini gua banyak pengaruhi sikap Ica. Keras kepala dan degil tapi lembut hatinya. Kakaka. Rupanya lepas kawen baru lah terbukti peribahasa "Ke mana tumpah kuah kalau tak ke nasik" ni rupanya...




34 ulasan:

vampire's lovex berkata...

yes first !!! yess

Hiro berkata...

amboi, perangai serupa budok suka pergi gathering blogger..

vampire's lovex berkata...

okay baru boleh komen.






hmm lupa plok nak komen apa..


haha




















kbai

vampire's lovex berkata...

gathering blogger2 mesir dan serantau..



balik malysia,gathering dgn awok pulak..



kikikiki...

Hiro berkata...

hehe..rupanya ni orang kabor speechless..

vampire's lovex berkata...

jap lupa nak cakap. lama nye kapel ??? pahtu bila baru dapat ica the real nye ??




emm. kotak komen memang untuk pertanyaan kan?

Hiro berkata...

entohla..awak rasa bila? soalan wajib dibalas dengan soalan kan..kakaka

Ym.Bundle [Blog.Sampah] berkata...

mak Ica@bini lu tu name apa?

bact. berkata...

banyak tgk drama melayu neh
ini la jadinya

hurrmmmmm

sEtuLusQasiHku^_^ berkata...

hehehe...

airazulaikha berkata...

wahhhhh! nengok cikgu zulaikha??
kemain lagih..haishhh
cuci mata...

timtim berkata...

ica tak ikut perangai ayah ke?

lavender harum wangi berkata...

padans mukas. umurs tigas puluhs, mestis kaus botaks melayans duas puteris kaus tus. has has has

Bella Bell berkata...

amboi. pesen gathering tak ajok ni rasa nak nangis jugek ni. kakakaka.


hmmm. hmmm. bestnya ada isteri. aku nak ada isteri jugek. hahahaha.

ayiehulk berkata...

hahhahah! XD
*tak terkata*

Abang Zam berkata...

kalau abam hiro nak tau, sekolah tadika sini ada nama cikgu suraya

agak2 abam hiro, wujudkah cerita porno tu dulu?

Fay berkata...

hahahaha.. =D

Lea Isnawi berkata...

taw pulak si Ica tu esofagos menatang apa

heheh

aleen aiden berkata...

payah dah gwa syak nak jumpa ayah berwawasan dan sanggup ngikut kepala anak bini ni.

tapi apalah sangat yg gwa tau yedak.gwa kawen pun belum.keh3

Amna.Qadeeja berkata...

kemain kecik2 lg dah ajor anak perkataan esofagus bagai hahah

Eyda Syahida berkata...

genetik bapaknye tumpah kemane? kehkeh

erysweetie berkata...

kuat berangan lah ko ye. =p

kLiPKeRt@sPiNk berkata...

sekali pndang gwa bace tajuk lu tu "geletik"

hahahahaha




rabun dah gwa rupanyaaa

Myra Arshad (: berkata...

bagus betul imaginasi ko hiro :D

Telor Power berkata...

tu baru pesen dari maknye, cite pesen dari bapaknye pula.....kehkehkeh

Nurul Harun berkata...

agak2 kenal lg tk? (:

melle amir berkata...

wah wah apesal aku baru baca

EZAN IDMA berkata...

aaaa kers kepala tp lembut hati. hikhik

intan.maisarah berkata...

tadi rasa banyak nak komen
pastu duk baca komen atas sekali tu
terus senyum senyum sendiri
lupa nak komen ape

chemay berkata...

tetiba rasa nak kawen jugak.
abam hiro carikan sorang macam abam hiro lahh.
bulehh dak?
kakakaka

dyba gula-gula berkata...

nice . rindu nak dengar cite ica comel tu ..

Nur berkata...

lama plak tak baca pasal ica nih..rindu..Ica tuh takde nak menurun bapaknya ke?

Tanpa Nama berkata...

shit..

Nana berkata...

gua suka hahaha

http://www.chronopiaworld.com/artikel.php?id=5


http://www.wellerpools.com/news-read.php?id=22


http://www.shentop.net/news/read.php?id=2954


http://www.hillrodandgun.com/picture.php?id=62