Kebenaran Kunci Kesefahaman

Budak zaman sekarang suka fesbuk daripada buku.


Petang itu gua merayau-rayau kedai buku tingkat atas KLCC. Gua habis menyorok ketika mahu masuk kedai buku. Nanti pakcik-pakcik tengah cari calon menantu merisik gua pula. Itu yang gua tak suka masuk kedai buku. Lelaki berjiwa murni dan sangat sukakan ilmu memang idaman si ayah.

Mahupun begitu, rezeki gua dekat kedai buku itu sangat murah. Gua rasa gua langkah dengan kaki kiri ketika masuk kedai buku itu. Entah mengapa pula gua terserempak makwe agak cun. Bertudung merah pula tu. Tengah membelek-belek novel ketika itu. Gua cuba dekati dia. Gua duk dekat
rak buku berilmiah. Buku 'Kelebihan Menunaikan Solat Berjemaah' gua ambil.

Gua cuba memulakan perbualan selepas gua tak tahan lagi apabila gua dengan dia saling membalas senyuman.

"Aii... nak beli novel ne?" tanya gua sopan.

"Hmm.. kawan cakap best citer dia. Ada unsur cerita cinta menarik. Lagipun pengarang dia popular jugak", balas dia dengan penuh ramah. Gua terpaku mendengar lunak suaranya. Perlahan tapi boleh dengar juga.

"Ohh... cerita ini, memang pun menarik. Formasi dia pun taraf EPL. Saya baca pun seronok. Sampai lupa nak tonton
bola sepak", gua cuba meyakinkan dia. Sebijik macam brader promoter.

"Yeke? Awak dah baca? Memang best? Tak rugi beli?" bertubi-tubi dia tanya gua.

Emm.. saya bagi tujuh bintang daripada lima bintang", balas gua tanpa menjawab soalan dia. Ternyata gua guna teknik pecahan tak wajar untuk menunjukkan buku ini memang menarik.

"Okay lah. Saya mahu beli lah satu. Lagipun tak rugi beli. By the way... saya Zety Amyra", akhirnya dia bagitahu nama dia.

Gua rasa gua tak pernah baca novel Melayu lagi. Ketika cikgu Bahasa Melayu gua suruh gua baca cerpen dalam buku Komsas Tingkatan Empat pun gua liat. Inikan pula novel setebal tiga jari gua. Gua rasa mahu juga karang novel bertajuk 'Kubisikkan Dalam Telingamu Tapi Engkau Tak Mendengarinya'. Kui Kui Kui.

Tetiba hati gua tak sedap. Rasa gundah gulana semacam. Makwe yang gua borak tadi datang balik dekat gua.

"Inii... saya sudah bayar", kata dia sambil tunjuk beg plastik berisi novel.
Suka sangat dia.

"Oh..okay. Saya nak bagitahu sesuatu ini. Saya tak baca lagi. Saya tipu awak. Maaf. Sebenarnya saya mahu beli balik novel kawan saya. Dia suruh saya simpan. Tapi tah macam mana boleh hilang. Saya mahu ganti balik lah", cerita panjang gua pada dia.

Gua tetiba teringat perenggan tah dari mana gua baca, 'Jangan Jadikan Pertemuan Pertama dengan Penipuan'. Gua genggam tangan bila nak habiskan ayat bagitahu dia hal sebenar. Gua tak suka menipu. Kali terakhir gua menipu, makwe orang tanya nombor telefon gua. Gua kata gua tak ada
telefon bimbit. Gua tak suka sangat layan makwe orang. Lagipun gua memang tak suka bermesej yang remeh-temeh. Tak nampak macam bakal jurutera kelas pertama. Kui Kui Kui.

"Oh..it's ok. Saya tahu dah. Mana ada laki-laki rock cam awak baca novel cam gini. Hehe", senyum riang dia.

"Hehe..sebagai hukuman... jom saya belanja awak minum. Kalau awak free lagi kita tengok movie", gua cuba hiburkan hatinya.

"Sure", balasnya ringkas tanda setuju.

Pehh...bertuah gila gua kalau dia setuju. Tapi dia jawab,

"Tak apa lah. Saya dah nak balik ni. Lain kali keyh".

Gua senyum saja tengok dia berlalu pergi. Lutut lemah. Mungkinkah apabila gua jujur dia akan setuju minum dengan gua. Sadis betul. Mungkin gua kena jujur dari awal. Ataupun dia rasa gua ini penipu besar. Apapun gua kena ganti balik novel member gua yang hilang tu. Camna tah boleh hilang. Celake cuai gua ini.


17 ulasan:

tweety suwitt berkata...

i akan beli buku yang mampu buat lelaki tak tengok bola tu...

^_^V

hellioz berkata...

cesz
hengat da sgkot td
gyahaahhahhh~

reen_sofee berkata...

hahaha
besar nye masalah ko neh ehh?
laaa
awat tak mintak no tipon?
hahaha

tot tot kecik berkata...

salam..

ooooooooo

bukan penggoda berkata...

sbb lu bang ang! haha.

aLy berkata...

stuju dgn cekgu-ika-tak-tau-goda

:p

arifadela berkata...

tu la lu...
mulakan dngn bismillah..

p3perak berkata...

haii.. nah,, gua nak kasi lu no tepon zety amyra.. 019-0140137..

y@n@ M!B berkata...

haha sweet awek tu =)

" Lelaki berjiwa murni dan sangat sukakan ilmu memang idaman si ayah."

kena kompem dgn ayh blk ni..lalala~ =p

J. Love berkata...

hui steady ngorat makwe kat kinokuniya.

kalau gua kene tegur, gua terus ingat laki tu nak carik gaduh. kah kah kah!

kene layan ar pasni, boleh tengok wayang free :D

PinQib berkata...

cerite sweet yng x bape sweet

.S. berkata...

hahha.sengal aym la hg neh.adeh ai..

tue la nk ayt xbule bla.haha;DD
psst,pmpn tao x bile laki tu menipu..
tu la kelebhn wanita.naluri hati die kwat..hehe;P

ApekxHensem™ berkata...

adehh jujur pun salah eheheh///best2...mantapp

Miss ... berkata...

ala kesian keh3 tu la ko lain jgn tipu2 hehe

Frodo Baggins berkata...

wa rasa nak buat novel ku terkoyakkan coli merahmu. tp wa xder bakat.

aren berkata...

bebudak sekarang suka kat mukabuku.bukan buku..hahaha

MissXYZ a.k.a Abaikan berkata...

gatai na... tiap kali cerita mesti hang dok jumpa awek haiyak!!!