Menari Sang Puteri



Tersebutlah kisah ada sebuah negara bernama 'Sepohon Kayu Daunnya Lebat, Apa Gunanya Jika Hidup Seribu Tahun Kalau Tak Mandi'. Nama negara itu sedemikian rupa dikatakan Raja-Raja zaman dahulu kala tidak suka mandi dan teguran Raja Ketujuh Belas untuk mentitah supaya Raja selepasnya mandi.

Adapun puteri kepada Raja Ketujuh Belas itu umpama dewi kayangan yang mempunyai rupa paras dan kecantikan yang tiada tolok bandingnya ketika itu. Sesiapa sahaja yang memandang pasti akan terpikat.

Rupa paras puteri Raja Ketujuh Belas negara itu bagaikan purnama menjelma di kala malam. Menyinar kelam di kala malam mahupun bersinar-sinar bergemerlapan. Alis mata, yang cantik lentik dan ekor mata bak teratai bunga indah di tasik tenang airnya.

Kononnya suara puteri itu sungguh merdu seperti seruling bambu. Sang haiwan di hutan turut menyanyi sama tika sang puteri menyanyi. Di khabarkan puteri suka mencari cendawan yang boleh di makan di hutan sambil menyanyi. Maka indahlah suasana di hutan di kala puteri menyanyi.

Senyuman dan kegembiraan sentiasa bermain di bibir. Senyuman mampu menyurutkan lautan. Senyuman mampu meredupkan mentari, senyuman mampu menjinakkan ombak dan senyuman mampu mencairkan hati dan jiwa teruna.

Adapun diceritakan ada pahlawan yang juga ketua panglima perang selaku Ketua Perang Arah Timur. Sungguh tertib dan sistematik corak pertahanan negara di kala itu.

Diceritakan nama ketua panglima perang itu ialah Hiro Achemelego Aguero. Sungguh hebat namanya. Desas-desus mengatakan kalau beliau tumbuk muka orang. Memang sampai tak cam. Hilang seluruh salsiah rupa manusia di bahagian muka. Kadang-kadang sampai melarat sampai ke perut. Begitu sekali kata orang kampung mengenai ketua panglima itu.

Sungguhpun kejayaan negara itu menang dalam pertandingan harmonika seluruh Negara Punya Raja, Raja Ketujuh Belas mengadakan jamuan makan dan tari-menari di dewan istana. Adapun di jemput seluruh rakyat jelata dan tentera perkasa.

Melihat rupa paras anggun puteri di dalam dewan istana, Panglima Perang Hiro Achemelego Aguero menegur puteri yang lengkap pakai baju kebaya bersaiz sedang.

"Dinda... jika sudi kata sudi... tidak Kanda ternanti-nanti... marilah... marilah menari"

Di datangi puteri itu penuh kelembutan. Di urutnya dada ketua panglima itu. Di tarikya rantai perak hadiah daripada Raja Ketujuh Belas kemas-kemas. Tercekik ketua panglima itu. Tanpa belas kasihan. Di tariknya rantai itu lama.


"Aduhhhh!" laung gua sekuat hati.

Cilakak! Tadi gua tertidur masa gayut dengan makwe. Punya sedak gayut. Tidur sampai leher terbelit wayar headfon. Sakit betei leher. Habis nak makan kurma macam mana ni? Itu tak apa lagi. Apa lebih penting, nak makan nasik pun risau tak ada feel.

Gua urut leher. Baca doa tidur dan sambung tidur. Esok-esok la cari wayar headfon entah dekat mana gua campak.

"Kalau nak terjaga pun, bior la sampai dapat cium puteri tu," bisik gua lalu tarik selimut laju-laju.


Senyuman manis macam ini puteri itu.




25 ulasan:

Eyda Syahida berkata...

Hiro Achemelego Aguero... err err.. hahaha yang tak tahan panglima perang tuuu.. hiks!

Abang Zam berkata...

ape barang mimpi zaman dulu kala
mimpi zaman moden sikit please

Eyda Syahida berkata...

hiro, jemput tengok. hiks! :p

http://insanberlagakmatang.blogspot.com/2011/10/top-3-blogger-lelaki-perempuan-pilihan.html

buDAK keCIK berkata...

satu je ak nk ckp..

PADAN MUKA!! ;p

harhar.

sEtuLusQasiHku^_^ berkata...

lenkali tido baca selawat....
hihihihihi.....

JIJI YU berkata...

engko tido pakai boxer ke

erysweetie berkata...

hahahah.

melampau punye mimpi

saljihitam berkata...

sikit lagi tu derrr, cepat sambung balik mana tau ada can.


cehhh, hahahaha

dill berkata...

hahaha! hiro..hiro..

dill.

specsy berkata...

bukan rezeki tu. haha

Sepit Baju berkata...

level bahasa lu tinggi sangat, sadis pulak gua baca..

Wan Perlis berkata...

suka suka

NuR 'aQiLaH berkata...

nama negara tu x de yg pjg lg ke -_-"

Bella Bell berkata...

gayut dengan aisyah lettewwwww.... haha~

onie berkata...

zaman tok janggut dulu mimpi dia,hahaha :P

Eyka berkata...

mimpi basah letew~ keh keh keh ;p

noraauliyya berkata...

hahaha... lawak ! anyway best bace .. :-)

::ini belog saya . cinta hati saya:: berkata...

halamak . mimpi best tu . hahaa

delarocha berkata...

kim salam kat puteri tu

Lea Isnawi berkata...

nasib baik tak terjerut leher tu

nurkaloi berkata...

hhahaha tu laa bdk zmn skrg
nk tdo ingat tuhan
ni tdo ingat awex
bala bala heheheh

beautiful_rose berkata...

lu ni kuat beranganlah hiro........

Siti Mashitah Saidin berkata...

kabor kat ecah kang!

Cikgu Jaja™ berkata...

hahaha... pelawak pelawak..haha

cimOt berkata...

hiro si hero??erk???