Banglo Putih Atas Bukit

Nampak ja begini, kat bawah ada lagi 9 tingkat.



Lepas penat main badminton malam-malam, gua dengan Mat Nor singgah sekejap di sebuah warung di tepi jalan. Memang ketika itu sejuk embun memaksa gua dan Mat Nor berhenti sekejap pekene teh tarik. Tak dapat teh tarik, fresh oren panas kira bersyukur di kala itu. Kira pinguin dan beruang kutub pun menyerah diri dengan suhu yang sejuk malam itu.

Gua pesan milo panas. Teh tarik dah hilang tah ke mana. Mat Nor pula memesan nescafe tarik lagi panas. Meja depan gua ada tiga orang pemuda sedang rancak berbual. Asyik tunjuk-tunjuk banglo putih atas bukit berhampiran warung ini. Topik perbualan menarik minat gua untuk pasang telinga.

"Ko tahu, rumah banglo putih tu...baik ko jangan dekat...Orang kata umah tu keras..." brader pakai baju oren asyik bercerita.

"Aku tengok pun memang keras semacam... anjing hitam ada dalam tu. Orang pernah nampak rumah itu hilang. Kejap ada. Kejap tak da. Macam Oreo", brader pakai jersey Chelsea mencelah.

"Yea..yea.." balas kawan mereka yang berbadan besar. Muka dah cuak gila. Harapkan rambut panjang. Nampak rock tapi penakut.

"Macam Chipsmore la...sampuk gua dalam hati.

Gua berkira-kira. Malam ini malam Selasa. Biasa dalam TV, malam Khamis bahaya. Lagipun gua ada Mat Nor. Waris Haji Wardikar Superjo. Kacukan Jawa Terengganu. Keturunan berani dan panas baran. Motor pun baru servis. Peristiwa motor tak boleh hidup tengah jalan memang tak akan berlaku.

Gua tengok Mat Nor asyik berbalas mesej. Dari tadi duk layan makwe tak kenal muka. Sofea namanya. Pemuda bertiga meja depan gua beredar setelah brader yang berbadan besar berpeluh semacam.

"Der...lu nampak banglo putih atas bukit tu?" Jom usha nak?", bisik gua pada Mat Nor. Ternampak pula Mat Nor sedang taip mesej,Honey...u so sweet.

"Lu jangan wat gila malam-malam ne. Mau ada yang kejor malam-malam ne, naya.. Gua dah la kekurangan tenaga. Mau pukul 3 petang esok baru bangun", tolak Mat Nor.

"Pehh..sejak bila lu penakot ne..jom la..kejap je...nak tahu apa ada ja..please..please..please...Mat Nor jangan takut. Kita pergi sebentar bukan tuk kacau..."gua cuba pujuk Mat Nor.

"Jom lah..lu kalu dah buat keputusan. Pendekar Pergu Vijaya pun terpaksa ikut. Tapi lu belanja gua minum ne. Hahaha", balas Mat Nor sambil senyum lepas taip mesej.

Lampu dari banglo itu agak kelam. Sedikit sahaja cahaja dibias dari dalam. Penggunaan lilin berleluasa. Gua rasa pemilik rumah ini mahu jimatkan kos letrik. Halaman rumah agak terurus. Mungkin dapat aspirasi dari "FarmVille". Mata Mat Nor ke sana ke mari memandang dan bersiap apa sahaja yang berlaku. Sunyi dan sepi.

Gua melangkah masuk. Mat Nor turut. Pintu pagar tak kunci. Terbuka luas. Rezeki pencuri mungkin pagi buta nanti.

"Dah la..tak ada apa. Mungkin warga emas tinggal di sini..." suara Mat nor dalam dengar tak dengar.

Gua nampak sorang mamat India datang hampiri gua kami. Tinggi dan hitam. Dada gua berdebar kencang. Mat Nor pun kecut perut. Dada gua macam askar Russia dah tak ada. Gua teringat mak dan abah gua. Mat Nor mungkin teringat mesej Sofea tak balas lagi.

"Apa kabar elincik? Selamat datang ke Banglo Putih Berhantu... mari masuk dalam mahu tengok lagi...", warga India bercakap Melayu.

"Pehh..debor aku..hang ne manusia?" tanya Mat Nor.

"Mesti la elincik..saya manusia itu macam..ini rumah saya punya.. punya buat rumah hantu-hantu lah", terang brader India.

"Oh..tak apa la.. kami tengok-tengok saja. Ok..lain kali ye", balas gua sambil tarik tangan Mat Nor.

"Elencik mahu keluar..kena bayar....masuk percuma..keluar kena bayar itu macam elencik..Lima ringgit saja", brader India ini bicara dengan muka senyum. Tak macam Rosyam Nor senyum.

Hampeh...sepuluh ringgit gua melayang. Mat Nor sengih-sengih. Gua rasa mahu terajang saja papan tanda rumah banglo itu.


"BANGLO PUTIH BERHANTU"

DI BUKA 24 JAM.
7 KALI SEMINGGU.
MASUK PERCUMA.

KELUAR BERBAYAR.


MURAH...MURAH...MURAH LAGI CHEAPER.

RM3-KANAK-KANAK
RM5- DEWASA.


Bawah tu tulisan India. Celake. Gua tak reti baca.

"Esok datang lagi elincik", laung mamat India sambil bilang duit.

Gua memecut laju. Harap ada asap keluar dari eksoz motor. Biar mamat tu makan asap motor Mat Nor.




58 ulasan:

Izzati Ishak berkata...

jom p rumah hantu? kita masuk x yah kuar dah.. =P

Unknown berkata...

taktik niaga sungguh.

gua syak brader yang sembang2 depan ko tu pun kena upah.

Awanama berkata...

hahaha...senget....masuk free kua kne byr..mmg tktik trbaekk pny...hahaha~mmg xley blah...;)

Amir Syahir berkata...

tweety--brani ke...i pun takut u..haha

Amir Syahir berkata...

hazen--keh3..betul gak tu...patut pun..hehe.


mirmo--karangan tipu je ne..kui2.

ain nadzirah berkata...

haha..masuk percume..kluar kene byr plakk...
pndi tol cari dwet...ker taktik menipu...

Razman berkata...

memang konsep antonim. masuk free kuar bayar. penjaga hitam, rumah putih.

Amir Syahir berkata...

ain--keh2..biasa...duniawi sekarangwi.

Amir Syahir berkata...

bro razman macho mania man-- pehh..gua tak perasan..haha..warga emas ngan warga muda..betul tak itu adalah antonim..
hehe..
grey anatomi pun sedap di layan.

Nas berkata...

bro,susa ar nak bg comment camnie..better kamo bwat popup..:P...perghh..masok percuma kuar berbayar..bek xyaah..ahaha

XYZ berkata...

sengal betol.... masuk percuma kuar bayor

Amir Syahir berkata...

nas--oh...pop up eh..ok gua tak lupa.
lapar pop corn la pepagi ne..lu punye pasal la ne..tak pasal2 kene kol makwe GSC...haha

Amir Syahir berkata...

miss--machaa...gua tau lu ske india2 ne kan..ahaahahahaa.

p3perak berkata...

Owhh.. rugi gua x ikut lu malam itu kan?? bila lu nak belanja gua masuk rumah hantu pula???

Amir Syahir berkata...

puteriperakdarultakzim--bukan muke lu mcm annntuu ke..haha..grau ja.

p3perak berkata...

busuk!!! gua tak datang dah pasni..


bye forever!

Amir Syahir berkata...

puteriperakemasberlian---maapp..ok2..cukup bulan kite pergi ye,,hehe.

Ujang berkata...

bahaha! pecah ketiak baca.

Amir Syahir berkata...

ujang--kalah majalah Ujang..ye dak? haha. tq bro support.

iemaZAIMAH berkata...

ahahahahaahhahaahhaa!tahi sguh...igtkn cite antu btul!

aplah..dh la org bce pagi2 sebelum subuh -_-'

Amir Syahir berkata...

imah--hehe..jgn takut..sini port tak seram2..hehe

adrinaqamarina berkata...

keluar free...
tu macam ta mo kasi kuar da...dok la dalam tu jadi hantu eh...
de pe je dalam rumah hantu tu...
hak3

Amir Syahir berkata...

ina--hehe..mcm2..bahaya nak sebut..ehhee

eikasyaza berkata...

Hmm, personal matter..wish i can share u u guys.. Being someone to rely on is not easy..huhu.. thanxs hiro

Chik chuMeLL berkata...

cisss..hampeh punya macha..!!saspen betul chik baca..hohoho...

meh2 amik award kt blog chik..hehe

http://thegreatillusions.blogspot.com/2010/05/weeheeeeaward-lagiiiii.html

Amir Syahir berkata...

eika--gulp...bukan orang ke u ne..hehe


chikchumelkiutmiut--dapat award? yeyyy..beleh tukar jadi tket ke genting..haha

Fitriah berkata...

haha bijak taktik meniaga dia.

ApekxHensem™ berkata...

hehehe...hilo..hampeh tul itu india...
len kali kasi masuk la tngok apa dalam hehehe

Amir Syahir berkata...

fitriah aidilfitri mitak kek sepotong--hehe..biasa..jdkn teladan k.

Amir Syahir berkata...

apekxyz--peh..lu mau tgok antu india pakai bra? gile..bleh gua koma.

azzaliena suziantie berkata...

hahaha...pandai gile !

jom masuk.

Amir Syahir berkata...

hehe...antu india mmg menakutkn..hehe..jgn..nnt kene asma.

Nurul Huda Rahim berkata...

haha. lenkali blaja bahasa tamil. baru 1 malaysia. kah kah kah.

Nurul Harun berkata...

sampai kat yg sebut biskut kejap ada kejap takde nurul dh tergelak. hahaha.

rumah hantu rupanya. ntah pahape! ;p

Ann berkata...

ni mcam taktik bisness pun ade ke? haha kecian lu kene kelentong...

.ShazaSulaiman. berkata...

hahaha.karotttt jer

fndrocka berkata...

inilh yang dipanggil lawak sebenar.

Latest Entri Fndrocka: 7 Hari Menjadi Cikgu Zara

deqyalalink in-situ berkata...

hahahaha pekah kejadahnye konsep rumah hantuuu nyeee :p

Reen berkata...

ceit!
sian kau bro!
hahaah

Cik SHiNJU berkata...

hahaha...pdn muke..

MOFASAD berkata...

hahaha!!
kalau nak berani lagi meh la datang seksyen 14!
hahaha
jgn lupa ajak gay frodo skali!
hahaha

Awanama berkata...

esoknye tu lu datang lagi tak? lu tu bukan betul sangat.

ape2 jer berkata...

ceh umah antu upenyer keh3 :P

Balqish berkata...

salam ziarah.
hahahah.
tak sangka ada orang yang buat muzium pula.

baik baik ekzos je kat orang india tu.

gooseberries berkata...

hahaha =D segar balik mata aku tyme ptg2 nie..

Amir Syahir berkata...

otak--keh2..dalam rancangan felda tue..hehe

nuyu--mesti comel nuyu gelak..ahahaha

ann--keh2..biasa.

Amir Syahir berkata...

shaza--kui3..bosankn..


fnd--mmg true tue.


deq--hehe..senyap2 sudey..kheheh

Amir Syahir berkata...

reen--sob2...


cik--xpe..muka ensem..kene kontrol ja..hehe


farid--frodo nak antu laki..hehe

Amir Syahir berkata...

j--baik gua datim ngn u...hehe



miss--cek dlu ble2..moral story.


bal--hhee..ajar sket.


be--tenkiu2..

Nurul Harun berkata...

nuyu? hmm. mcm manja je bunyi. okay ah! bley panggil nuyu!

hoyehh.

good nite hiro! :D

Nurul Harun berkata...

nuyu? hmm. mcm manja je bunyi. okay ah! bley panggil nuyu!

hoyehh.

good nite hiro! :D

Amir Syahir berkata...

nuyu--dh bg green light ye..hehe..ok..nuyu..nanait too.

Qib berkata...

ada ke poyo citer ni,.. wakakakakkaka

Shey Lokman™ berkata...

oh no !!!

s h a berkata...

miahaha...abestu kalo masuk tu xyah kua2 da kew...adeila...ingtkan betol2 banglo tinggal...

Amir Syahir berkata...

pin--dogengan..hehe


shey--oh no kamu!!


shee--hehe..kite masuk dua ye..

Frodo Baggins berkata...

hahahhahahaha ...
waris Haji Wardikar Superjo?
ni serius wa gelak gila babi baca!
masuk free kuar bayar? kah2



>>___<<


"parit!! mau coba saya??" ((kata berd dalam bahasa hendon))


hiro ~ wakakka. cilakak!!!

vampire's lovex berkata...

umah hntu masuk free..kuar berbayar..hahak !!!