Projek Sains

Gambar member ketika tingkatan lima. Gambar tingkatan satu putih hitam. Tak menarik.





Pagi nanti lepas rehat, ada pembentangan belanjawan 2010 dan Dasar Perangkaan Negara. Fine. Gua tak cukup matang untuk campur tangan brader-brader berkot dalam Parlimen.

Okey. Sebenarnya, selepas rehat nanti ada pembentangan projek Sains peringkat kelas. Cerita ini ketika gua tingkatan satu. Cikgu Sains gua suruh kami sekelas mereka bentuk rupa jambatan. Guna botol. Gua syak cikgu gua suka buang plastik-plastik, kaca dan kotak dalam tong yang disediakan oleh kementerian.


Petang itu gua mencari botol-botol sekeliling rumah. Malamnya, gua penuh rakusnya membelah dada si botol. Sangat rakus. Yang bentuk kurang mempersonakan gua buang jauh-jauh. Sambil berkata.

"Body mu bukan pujaan nafsuku...hahaha...," gua gelak jahat.

Hampir tiga jam juga gua bertungkus-lumus. Memang kalau arkitek tengok hasil kerja gua memang dia mahu bersara la kot. Kerja sekolah Pendidikan Islam gua tak sempat nak siapkan. Mata dah mengantuk. Terus gua simpan Buku Latihan Pendidikan Islam Tingkatan 1 dalam beg. Lantas Gua berkata dalam hati.

"Tiru buku Zainon Zainora Zakaria lah esok pagi," getus gua dalam hati. Nanti cakap kuat-kuat, abah gua bising pula.

Pagi itu macam biasa. Hari ini giliran gua mandi air panas. Gua senyum lebar. Adik gua minta segayung air panas. Gua buat tak endah. Makan pagi dengan roti bersalut telur. Makanan bijiran yang selalu keluar dalam TV, gua rasa nak makan. Gua tanya mak gua.

"Koko krunch tak ada ka mak?" jerit gua sambil tengok jam dinding. Agak lewat gua hari ini.

"Ada... jap... nanti mak ambil Friskies kucing kamu tu. Taruk susu sikit," laung mak gua yang sedang gosok baju adik gua.

Gua releks ja. Mak gua memang suka berseloroh dengan gua. Lepas makan minum semua, gua berlari-lari ke bas sekolah. Nasib baik sempat. Gua duduk tepi Zulhafiz Zulkifli. Member kampung gua selaku rakan sekelas gua. Memang dia datang awal dan tanda tempat gua sekali. 'Port' belakang sekali memang selalu gua dengan dia pilih.

"Ko dah siap kerja sekolah Ustazah Noraizah?" tanya beliau pada gua dengan muka ketakutan.

Gua cuba selami ketakutan dalam dirinya. Fuhh. Memang gua sanggup mimpi hantu dari tak siapkan kerja sekolah diberi Ustazah gua. Pernah sekali rakan gua kena marah sampai tak datang dua hari kelas. Denda berotan dan jalan itik itu memang jadi satu hiburan bagi budak-budak siap kerja. Diri atas meja memang acara 'grand' Ustazah gua.

Bas mula bergerak. Gua nampak seorang budak sekolah sedang kejar bas dari belakang. Lantas gua bisik dalam hati gua.

"Orang lambat selalu rugi," sambil lambai-lambai pada budak itu.

"Wooi... mana jambatan botol ko?" pekik Zulhafiz Zulkifli dekat telinga gua.

"Ah... sudah... gua tertinggal. Mampus gua," gua balas pertanyaan Zulhafiz Zulkifli.

Lantas gua terfikir.

"Orang lupa selalu rugi," getus gua dalam hati.

Nasib baik abah gua tak kerja jauh. Kerja cikgu sekolah rendah. Bolehlah gua suruh abah gua hantar nanti. Kelas Sains lepas rehat. Dan kelas Pendidikan Islam kelas akhir. Gua senyum sorang-sorang. Memang gua suka pergi sekolah kalau jadual kelas kena dengan diri gua. Kui Kui Kui.

37 ulasan:

Yuki KumikO berkata...

haha..best r cite ni..
"owg lupe selalu rugi~~"

!!~miss kawaii~!! berkata...

huuu !
rndu zmn skola...

Cik SHiNJU berkata...

Oit Hiro..
aku nk bg komen yg xde kena mgena ngn n3 hang...Spain juara WC 2010..
hakhak ;p

Lya Colours berkata...

miss my skool time lor..

redballerina berkata...

sekolah la plg best! hee :)

nuraimyasmin berkata...

saye suke seseorang dalam gambar tu. (:

miEz haNeM berkata...

betul

org lupe selalu rugi.

aLy berkata...

ada simpan lagi jambatan botol tu?
meh nak tgk

eh apesal tak abeskan citer, mcm mane hiro kena marah dgn abah sbb susahkan dia kne bwk kan jambatan botol tu

Farid MOFASAD berkata...

masa skola rendah gua selalu maki member depan gua sebab rambut dia busuk bau tencho.. celaka tol lah




>>_________<<

Ann berkata...

perggghhhh sarapan kokocrunch..org bandar ni...hehe

reen_sofee berkata...

hahahah
ko memang selalu menghiburkan aku!
hahahahhaha

J. Love berkata...

gua dulu tak hafal sifir lapan waktu darjah 4. pastu kene cubit kat badan. cikgu gua time tu suke betul cubit students perempuan. bila ingat balik, mesti dia tu pedophile.

iemaZAIMAH berkata...

mntk koko crunch dpt friskies???

haih -_-"

Miss ... berkata...

erk org lupe selalu rugi alaaaaa

MissXYZ a.k.a Abaikan berkata...

hiro mkn friskies haha... mknan utk kucen comel waka waka eh eh

shiyda berkata...

heheh .
tringat time skola . ~

sugar2 kapas strawberry berkata...

ad sambungan x cite ni?hihi

maCy berkata...

gmbo tgkatan satu putih itam ke hiro y itam? lalala~ ;p

LeYnA berkata...

uisyh...ak nk pi suroh ank murid ak wat projek sains mcm tuh jgk lah..haha

hiro berkata...

yuki--tenkiu,,tak best la..hehe..cewah..rendah diri gua ne ya.



miss--mesti rindu pakwe dlu2..ehhe



cik--eh..igtkan China menang..tq. bgtw..cyang cgt..ahaha

hiro berkata...

lya--kt ex sekolah la dulu la tu..tah2 bpe org..ahaha


red--betui..tul..pergi sekolah, amalan mulia.



min---ehmm...gua kenal ke sapa dia tue..haha

hiro berkata...

miez--ehhmmm..sama2 sedar..haha



aly--dh jadi barang muzuim..ehhe
nak ke sambungan..ehhe.


farid--lu selalu wt cikgu disiplin buat kerja..ahha

hiro berkata...

ann--teringin..haha



reen--so leh la masuk minang gini? haha..gilos.



jlove--gua syak lu dh ada ciri gadis time tu..ahaha

hiro berkata...

iema--makna, tak ada kt uma la..eee..berbelit kah.



miss--orang toye selalu cantik..waka waka.



miss--ramuan tuk cumill juge..eehee

hiro berkata...

shiyda--mesti teringat kt tukang kebun sekolah an..ehee



sugar--kalu ade idea best..ada la..hee.tq ya.


maCy--ceskek..jgn spoil..haha..nnt gua bagi tips..hehee

hiro berkata...

leyna--bagus2...bagi kerja bnyk sikit..ahaha

ishiko berkata...

huhuu.. besh jer klo jdual memahami kn...
Friskies gbgnty kok krunch yer.. hak3x.. hebat mak qmu.. >_<

hiro berkata...

ish---sadis la makan fres..hheee

Nurul♥Hawa berkata...

macam tie sekolah lme gua jeh.

hiro berkata...

nur--lu lupa ke gua ex lu..tu yg lu masih igt tie lama sekolah..haha.

Nurul♥Hawa berkata...

yeke??? bile plak gua ada boipren2 nie...
lu sek mne dulu hah?

hiro berkata...

keh3..gua sekolah pondok..ehee

Nurul♥Hawa berkata...

lu main2 ngan gua ea???
gua serius nie!!!!
cibai baru tau mulut tu!

hiro berkata...

erkk..gua rasa takut..amat takut. gua syak lu marah betul..ehehe.

s h e e berkata...

ekeke...btol3...org lambat n lupe selalu rugi...

moral cite satu lg...jgn gelakkan org...nnt kite kena blk...hehe...

hiro berkata...

shee--baik awak..saya insaf..sob3..hehee..pandai cri moral ye..pandainyee.

vampire's lovex berkata...

tahu da.hiro yg mana satu dalam gmba tu. ahahaha