Zakat Fitrah

Berbuka puasa dalam masjid pun sudah, luar masjid pun sudah.



Setelah selesai solat asar dalam masjid, gua duduk sandar dekat tiang masjid. Amik 'feel' nak pergi beli makanan kat bazar dekat Padang MPK, Kuantan. Sedap betul berehat dalam masjid. Lega yang amat.

Gua terlihat ada orang bayar zakat fitrah. Suka saja dia bayar. Itu tanda bayar dengan ikhlas kan. Tetiba gua mengelamun.

"Sayang... abang dah bayar zakat fitrah ne. Abang buat awal. Nanti lewat-lewat sibuk lak," gua berkata pada bini gua.

"Oh... bagus lah abang... Sayang kat abang," tetiba isteri gua datang peluk gua.

"Emm... nanti 2 tahun lagi, bayar untuk tiga orang pula," gua cuba bagi petanda yang gua tak sabar nak ada anak.

"Hehe..."bini gua malu semacam.

Huhu... gua senyum sorang-sorang. Nasib baik tak ada Pak Haji tengok, kalau tak mau kena ceramah gua ne. Ok dah. Puasa-puasa tak boleh banyak mengelamun, nanti pahala kurang.

Jadi, siapa yang bertanggungjawab kena bayar zakat tu, buat cepat-cepat lah. Baru tak kelam kabut di kemudian hari.


SukaNeka:
Kepada Nen dan Tek, suami anda sudah membayar zakat fitrah? Haha.




23 ulasan:

Cik Bucken berkata...

hahaha angan2 mat hiro
semoge termakbul lah angan2 ko tu ye..
berangan dlm masjid, ade berkatnye ^_^

APi berkata...

berangan bulan pose lam masjid..
harap2 termakbul la yek..
kamoo da bayar zakat fitrah taun ni lom?

Dyna Yvonne berkata...

hehehe...bahus angan2 tu..hehe

Verdict berkata...

berangan la hiro.
selagi boleh.

XYZ berkata...

kuat berangan btol huhu

adrinaqamarina berkata...

abang, u cakap nak bayar untuk i jugak kan? haha

eu! abang?

Nurul Harun berkata...

dh bayar dahh. hehehe

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

sama sama lah kita membayar zakat

- G C - berkata...

pehal rasa cam lusyahh semacam je nama kawan lu?

ana berkata...

alhamdulillah dh selesai dlm mggu pertama ramadan lagi...byr awal takut terlupa

emak. bukan penari tiang berkata...

berangan la hang selagi boleh, totey oiii jangan nanti tiang masjid yang hang bersandar tu tiba-tiba ada tiang lebih tepi dia..wahahahah..

nen aku tataw, tapi laki aku bayaq dah!!! bluerk!

Leplep berkata...

10 minit dari padang MPK tu rumah gua..saje gua kasitau supaya lu jadi org yg berguna..tp kalau lu ingt gua kasitau sbb nak ajak dtg raya,lu mmg dah silap gila..

Duniakuabstrak berkata...

apesal tiga je? alang2 lapan anak terus baru subur

Aleen Aiden berkata...

muahaha,buruk sungguh rope org berangan kat masjid.

Nurul Ayu berkata...

boley tahan gak lamunan hang tu kan..adeehh

Firhan A. berkata...

kenapa 2 tahun??setahun la,lagi cepat,haha..err..kamo dh bayar zakat fitrah ke belum?? hee~

aien berkata...

haha.. moga angannya tercapai la nanti ye.. hehehe..


dah bayar zakat ke?? ngeee~

Awanama berkata...

gua miskin. so patutnya gua kena terima zakat, bukan bayar kan?

Duniakuabstrak berkata...

ala ayue..ko pon sama kuat berangan..haha

Hazirah berkata...

InsyaAllah..(^__^) angan2 bleh jd kenyataan kan...

Amir Syahir berkata...

arelef--cess..kalu lu ade adik pompuan bru gua p..hehe..


j--siannyee..masuk uma kebajikan mau? hehe..

dunia--keh2..hero tak perlu tunjuk power awal2..tak gtu?

Amir Syahir berkata...

gua tak bayar jugak lagi ne..keh2..bayar on9 xleh kah.

::cdot the dot:: berkata...

u dah bayar utk i ke yang?? wajib tuh yang, tanggungjawab...

rindu i tak?