Berubah

Gua nak kabor kaler baju dia ni gua minat. Tu je.




Tadi gua pergi pasar raya. Masuk-masuk je pasar raya tu, gua terpandang satu makwe. Cun. Cun. Cun. Kenapa cun sampai tiga kali?

Mukanya yang cun. Cilake tahu. Make up punya la tebal. Lu orang pernah tengok orang buat jalan raya? Dia punya buat lapisan tu berapa kali? Tak pernah? Gua pun tak sempat nak kira. Kalau salah taip nanti, apa pula kata Kementerian Kerja Raya nanti.

Dadanya yang cun. Gampang! Dia punya tudung yang sedang-sedang saja. Bak kata Iwan. Dia tak jelek mak, yang sedang-sedang saja. Pesen belit belit tapi tak tutup dada punya.

Pahanya cun. Gua tambah paha sebab tadi gua pekena kentaki dekat pasar raya tu. Alah. Ini paha kentaki. Tak ada kaitan dengan makwe tu sebenarnya.

Lepas keluar dari restoren kentaki baru gua sedar duit gua tinggal RM1. Nak menitik jugek air mata gua ni. Tapi sebab gua tergolong dalam 25 orang paling kacak Asia gua berkeras tak kasi air mata ni menitik. Mengalahkan pendatang asing pun ada gaya miskin gua sekarang ni.

Apa yang gua nak kabor dekat sini. Makwe tu keluar dengan laki. Pakwe dia atau suami dia mungkin. Yang peliknya; pakwe dia tak nasihatkan dia suruh pakai molek sikit ke? Punya la bertudung belit belit tapi baju ketat jugek. Bentuk paha nampak.

Kalau gua berpaling nengok bontot makwe tadi, memang gua boleh kabor dah. Tapi nasib baik masa tu duit tengah kering. Itu sebab tak berapa nak tak nak usha bontot makwe tu. Spirit nak nengok sampai terkeluar anak mata macam budak Kampung Sekadar Pinggiran tak ada.

Kalau tak, mesti gua dengan spontannya berkata.. "Geyrammmnyaaaaaa.. sambil mengetap bibir"

Kalau 10 tahun lepas, gua gua tengok makwe cun tak la spontan sedemikian rupa. Inilah orang kabor otak dah rosak ye dak?

:(


Tapi ada gua tanya pada seorang makwe ni. Jawabnya;

"Saya akan bertudung dan pakai sopan-sopan setelah bernikoh nanti"

"Errr... kak, selama ni sayang kat pakwe lebih dari sayang kat ayah ke?" jawab gua dalam hati.

Gitulah makwe sekarang. Jarang sayang ayah lebih dari sayang pakwe. Kalau tak, tak adalah scene lari dari rumah ikut pakwe, lambakan video sedak, korban anak luar nikah dan masalah sosial yang lain.



34 ulasan:

Abang Zam berkata...

bijak lu memerhati alam sekitar ye
nais

Abang Zam berkata...

fisrt!!

Bella Bell berkata...

aok buat mende ni tak tido- tido? aok nengok jam ter pukol beraper dah? haish aok ni.. *ok fine.. aku cakap kat orang, aku pun sama.. haha


emm.. sama la macam keh.. keh pun tinggei singgit jer dalam dompek.. haha.. *nak sangat cakak pahang..

Bella Bell berkata...

kadang2 bengang gak bila tak dapat jadi orang first ni.. hahaha

hiro berkata...

gua tengah studi ni..bosan stedi update kejak..awak apa tahu bella.

hiro berkata...

Abam Zam--amboi, perangai 1st 1st ni masih ada..macam budak 4U2C pun ada..kakaka

NuR 'aQiLaH berkata...

eleh,

kalo gua yg makai baju kaler tu,
xde nye lu nak minat yedak?

Johan 'Champ' Radzi berkata...

Kau patut snap sikit gambar dia letak sini abam hiro. Boleh share share. Hew hew.

Umie Artoqiemie berkata...

gila la makwe tu..

:: cekodod :: berkata...

btl ahh
mak aku selalu pesan,kalau syg mak abah keluar pakai lah elok-elok

~* chirpy_chummy *~ berkata...

ramai kot camtu.

unieMARKS :) berkata...

wow, top 25 Asia haaaa?
Gua top1 Asia. Hahahaa
-.,-

starzieti berkata...

saye sayang abah saye lebih ! :D

org yg macam makwe tuh ramai kot. cam mnde bese da skunk nih an. huhu. -.-

Eyka berkata...

dosa anak mcm ni setiap ayh tangung..sedihnyerr camni..
sabo je la-.-

nurkaloi berkata...

oh man ~~~~
sure syg abah lagi laaa hahaha
ayuh berusaha ke jalan Allah

♥CIK SHA♥ berkata...

amboi..tajam sungguh mate..;p


anak mude skang ramai yg tak close dgn parents..tu yg jadi gitu tu..sayang pakwe lebih dr ayoh..(-_-")

My Aisy berkata...

fesyen berfesyen jugak...
tapi mestilah cover what needs to be covered...em..

hanaahmad berkata...

lu boleh jadi pak menteri la sebab terlalu peka dengan alam sekeliling, yang pasti jadi pak menteri lu xdela kering tinggal seringgit jah. hue hue hue

Lieyanna Esmeralda berkata...

hehehe....

Eyda Syahida berkata...

woott woott... awok g pasaraya mane tu awok? hahaha

hidung darah tak darah tak darah takk?? hiks! :D

beautiful_rose berkata...

lu memang prihatin terhadap persekitaran ye...

budak kacamata berkata...

msg2 ikut trend skang nie..pyhla..nshat sje pon xjadik ..cdey3..

budak kacamata berkata...

msg2 ikut trend skang nie..pyhla..nshat sje pon xjadik ..cdey3..

budak kacamata berkata...

msg2 ikut trend skang nie..pyhla..nshat sje pon xjadik ..cdey3..

cikpia berkata...

banyak simpang siur entri ni. ha ha....

kejap dada si awek, kejap bontot dia, kejap ayam kepsi, kejap pendatang asing yang miskin.... aku konpius!!!!

bact. berkata...

mu neh kadang2 celik jugak mata dan hati
bagus la. boleh buat laki kalo mcm neh

bact. berkata...

kalo nak 1st sempat lagi tak neh?

lavender harum wangi berkata...

tsk tsk , sedih bang . sedih citer ni . sedih . apsal 3kali ? ntah la bang, sebab sedih berganda kot . kbai .

Puteri Iqa Izyan berkata...

saya sayanng abah saya lebih g5ila daripada pakwe saya. tu pun kalau saya ade pakwe. hee

dill berkata...

i leb ayah!

dill.

Lea Isnawi berkata...

alhamdulillah setakat ni aku masih sygkan ayah aku

cik ciput berkata...

kau jangan geram2 sangat dgn makwe orang..kang tak pasal2 lebam bijik mata tu..hahaha

Raihana Izzati berkata...

:(

Siti Mashitah Saidin berkata...

tak silap gua, lapisan jalan ada 5. haha