Tentang Alam: Epal




Perempuan. Seindah-indah ciptaan-Nya. Pelengkap bagi kaum Adam. Penyeri dunia yang paling mengagumkan. Tapi gua amat kesiankan pada makwe yang kena tinggalkan. Tak kiralah dengan pakwe ke, suami ke. Sayu sangat bila dengar cerita. Sebabnya terlalu cepat bermain cinta.

Cinta kaum mereka ibarat epal. Jadi bagi kaum Hawa, mereka harus siapkan diri sebelum menyerahkan epalnya pada yang layak.

Katakan;

Makwe yang baru putus cinta, mandi dengan air mata sekali mencurah. Bekas pakwe?

Makwe yang baru putus cinta, tidur dengan selimutkan air mata. Bekas pakwe?

Makanya, kaum Hawa haruslah jadi pokok epal yang tinggi. Hanya kaum Adam yang layak saja mampu petik epal itu. Biar masak ranum dahulu. Tak adalah mudah sangat di kecewakan. Penuhi ilmu di dada dahulu makanya tak mudah di tipu oleh penggemar dada pink mahupun penggemar dara. Keh Keh Keh.


Ada kakak yang menasihati adiknya;

Kakak: Adik... tak payah la bercinta lagi... SPM tak habis lagi.

Adik: Alahh akak ni. Akak pun dah ada pakwe. Bercinta sejak tingkatan satu lagi. Nak nasihatkan orang.



Emm... kadang kala, si kakak mungkin merasa dia dah buat silap. Maka dia tak nak adiknya buat silap sama. Itu je. Tapi itulah. Anak muda. Semua nak mencuba. Biarlah dia merasa. Betapa peritnya duka dan luka dikala bercinta. Kalau tak merasa, masakan bisa nak serik ye dak?

Bak kata Dadali;

"semoga engkau kan mengerti tentang perasaan ini
maaf ku telah terbuai akan indahnya cinta (indahnya cinta)
maaf sungguh ku tak bisa (tak bisa) untuk kembali padamu
maaf ku telah terbuai akan indahnya cinta"


Sekali dah terbuai akan indahnya cinta daaa...Keh Keh Keh. Fikir kan masa depan. Habiskan SPM dulu kalau gatal sangat nak bercinta pun. Boleh?


28 ulasan:

Alyn Jae berkata...

baik...

hiro berkata...

ah awak dah besau dah alyn...boleh jadi mak orang dah pun..hehe

JIJI YU berkata...

aku akan gemar dada

.:: yUki a.k.a f@Ra ::. berkata...

mcm pernah dgr je pasal epal ni..

mmg sepatutnye wanita2 mnjadi seperti buah epal yg tinggi d atas pokok...

fairuz berkata...

saya dah habis SPM! heeeeee *bangga

Cikgu Jaja™ berkata...

tetiba tersentappp~

g0m0k9enDek berkata...

mmg masa mude remaja kita x kan dengor nasihat yg tetua~

Anies Anessa berkata...

terasa..hek hek

DuniakuAbstrak berkata...

rambutan la bro baru tinggi

Tasha berkata...

baek,haha...

ape brng becinta mase sekolah,jumpe ari2...bosan jek :P

Amna.Qadeeja berkata...

baek pak kehkehkeh

cinta tak habes spm cinta monyet oke haha

unieMARKS :) berkata...

eleh!
um btw, epal sedap a.

Nightroad berkata...

cinta umpama gula, rasa sikit manis, trlbh rasa kencing manis..ha3

budak kacamata berkata...

entry nie menusuk jantung ak..hakhak..tp ak suke lagu 2...my fav song 2..hukhuk..

Nazhatul berkata...

bila da rasa sakit nya cinta baru kita hargai cinta tu.. baru kita bagi pada yg lebih berhak. kalau tak cuba, mana nak tau, ye dak?? tapi jangan ngengada nak cuba bagi dara. tampar pakai kaki mau??

aku ni dah tetua baru nak putus cinta. umo 26 baru blaja becinta, umo 26 la putus cinta. macam bangang tahu? budak2 skrg, umo 14 tahun pon dah hlg dara, putus cinta umo 10 tahun kot? ehehehh..

~SaL IjOu~ berkata...

Kalo dah lepas spm pun masih x bercinta pun xpe..dahulukan cita2~ ^^

buDAK keCIK berkata...

betul! sokong hiro!

ak mmg dh lama bercita2 nk jd pokok epal yg tinggi2. supaya susah untuk dipetik. hnya org yg tertentu je akan berjaya utk petik ak. kan.

Yuyu berkata...

klo tak pernah rasa putus cinta takdela pengalaman rasa frust. tak dapat la nak bezakan lelaki tepat dan tak tepat utk kite.ngeh3..

tidur mencurah dengan airmata?huhu..memang pun.perempuan terlalu bodoh.kadang2.hihi

wannurfazrini berkata...

insyaAllah aku nikoh dgn org pertama masuk meminang aku :D

Jue berkata...

Wah lama dah x blog ni =) tumpang lalu jap hihi

mmg betul, kkdg adik akn pertikaikan pe yg kita cakap spt mn kita pnah mnidakkannya di saat kita sbaya mereka =)

Sca Ndx berkata...

gua igtkan lu nak cerita pasal cik epal. hurm..

Nur Aizureen Md Zahir berkata...

perempuan tak seharusnya membiarkan cinta itu murah..konon nk cari pengalaman bila berkapel,break, kapel lagi, break lagi. kapel org itu, putus ngn mamat ini..nonsense !
sy sokong 100% : penuhi ilmu di dada..tingkatkan iman yg ada..barulah jumpa si dia,,ido0p pon bahagia :) yeehaaa !

*selamat hari raya*

Puteri Iqa Izyan berkata...

huishhh..
dah lama tak cintan cintun ni. HAHA

vampire's lovex berkata...

budak2 sekarang memang degil.. pang nak ? org cakap jgn kapel jangan arrr... bagi can org2 tua bercinta dulu...hahahaha...

Siti Mashitah Saidin berkata...

gua dah abes spm! hahaha

~Kenanga Suchi~ berkata...

cinta memang indah.
cuma jangan indahkan cinta dengan bahagia sementara.
cari yang hakiki.
barulah indah hakiki dimiliki.

Liyana Aziz berkata...

hiro, yana suka yang di bold kan...

to be frank dulu2 kalau akak atau abg cakap sikit, nasihat sikit, cepat bantah... sebab depa pun buat benda yang sama tapi skang faham dah...

saljihitam berkata...

*terasa*




kbyee