Dugaan-Nya

Berdoa kepada-Nya, mampu meringkan beban masalah kita. Ye dak bro?




Kita sebagai manusia, tak terlepas daripada dugaan dari Tuhan kan. Dulu, gua ingat dugaan itu yang buruk-buruk saja. Namun, hidup kaya dan muka kacak serta punya buah yang mantap itu adalah dugaan juga. Adakah kita sedar hal ini?

Bila member kita dapat musibah, atau malapetaka. Kita sebagai member selalu bagi nasihat dan sokongan kan. Contohnya:

Si A: Sabar lah, makwe ko tu bukan cantik sangat. Dah lah buah macam nasi lemak harga RM2.

Si B: Arwah baik orangnya. Penyabar. Pandai main bola dan selalu ada stok porno untuk kita.

Si C: Dah la nangis tu. Pakwe ko yang macam bola ragbi tu pun ko nak kesalkan ka? Dia tak layak la ko cinta, sayang. Jom aku belanja ko makan cendol, nak?

Si D: Apa??? Suami U lemah tenaga batin??? Siannya... sabar ek. U bawak pergi jumpe bomoh. Kot-kot menjadi ke.

Si E: Menci la nyah. Mahu layanan sedap. Tapi bayar RM10 saja. Menci Menci Menci. (Errk. Macam bukan je ne).


Begitulah, banyak musibah dan dugaan yang menimpa member kita atau orang sekeliling kita. Persoalanya, kalau musibah dan dugaan kena pada diri kita, adakah kita mampu memikulnya?

Mungkin kita berada di zon selesa, bila kena musibah atau dugaan yang memeritkan, kita tak mampu memikulnya.
Adakah kita bersedia memikul dugaan yang berat jika iman kita tak kukuh?

Tapi kita mesti pegang satu ja, Allah tidak membebani kita melainkan sesuai dengan kesanggupan diri kita sendiri. Kan?

Jangan baca dengan serius. Tapi dengan penuh pedoman. Lu orang boleh cuba baca entri ini sambil dengar lagu Saat Terakhir daripada kumpulan ST12. Mungkin mesej gua mahu sampaikan dapat. Kih Kih Kih.



72 ulasan:

deus X machina berkata...

hensem mamat yg tengah berdoa tu

nasikputeh berkata...

gua fes ke?

nasikputeh berkata...

ok gua x fes.

Dyna Yvonne berkata...

tiba2 wa rse ade jalur2 keikhlasan dlm bdakwah di situ~
>_<

aleen adela akoo ^_* berkata...

cis!apesal lagu st12 2 baru nak popular semenjak 2menjak nih?aku da dgar dr 3purnama lps lagik.masuk blog ko nih,da 3blog citer psl lagu saat teraher.

adrinaqamarina berkata...

kebetulan pulak tengah dengar lagu tu. eceh knon ost la ne.

tapi kan, kalo kte rse banyak nye dugaan yang ALLAH turunkan untuk kte, cuba ingat balek segala nikmat yang kte dapat. pastu ingat balek kesusahan orang zaman dulu tu.

tu tanda ALLAH sayang sebenarnya tu.

nasikputeh berkata...

erm. gua suke gak lagu tu.
dugaan paling berat bile gua dengar lagu ni. gua jatuh hati nyah..

amira berkata...

wah,.. maksud tersirat tu.. sedak la entri mung ni.. hehe

hiro berkata...

model gua adalah deus..keh2.

MOFASAD berkata...

ada sapa lagi nak gunakan gambar tu??

hiro berkata...

rina, setuju2..Dia sangat sayang akan hamban-Nya.

deus X machina berkata...

hensem mamat yg tengah berdoa tu

hiro berkata...

farid--keh2..gua mula insaf bila tgok deus dh insaf..lu bila lagi??

deus X machina berkata...

hensem mamat yg tengah berdoa tu

hiro berkata...

ye lah deus..gua pun terkejut juga..ada lagi mamat hensem tapi bertakwa, selama ne..gua ingat gua sorg ja..hehee..

hiro berkata...

aleen--dengar lagu Ungu pun xpe..Allahuakbar.




nasi--keh2..lu dah fes...fesmes..hehe.

aren berkata...

apsal lu tak lilit serban tu kat songkok. barulah kachak!

deus X machina berkata...

hensem mamat yg tengah berdoa tu

ur luv berkata...

hari ni org lain ditimpa musibah, esok lusa mne la tawu giliran kite plak kn..
Berat mata memandang, berat lg bahu memikul..
~JIP~

hiro berkata...

aren---itu bro deus...bertakwa lg kacak..hahaa

elmo blurb berkata...

hiarggh!
biru mata ada perkataan hensem.
ok tambah lagi.
hemmsem mamat yang tengah berdoa tu. :)

MOFASAD berkata...

dia insaf bukan ikhlas pon

hiro berkata...

elmo--biakan dia dgn kebangaan dia..hak dia. hiik

AyuE SurihanyOt berkata...

aku insan hina yang tidak pernah lari dr dugaan mu...



sabor je lah aku..

s h e e berkata...

dugaan datang pada sume org...tp Allah xkan menduga manusia di luar kemampuan mereka...wallahualam...

besh ke lagu tu...hurm...

Ery Farieha berkata...

mamat yg berdoa tu sape?

ko ke deus?

hohoho.

Allah xkan bagi sesuatu ujian tu kpd hambaNya kalau hamba tu tak mampu memikul.

ewah~

maisyara Pot! Pot! berkata...

baru lepas dari dugaan. tapi, dugaan akan datang kembali. sabor jelaaaaa....

ain fathihah berkata...

jangan selesa di zon selesa

eiffel berkata...

deus :: xnmpk muka...cmne nk tau ensem ke x???

Cidak berkata...

model gambar tu terbaik.

Ann berkata...

bsungguh nyer lu bdoa..baguih2...

raina berkata...

terstim bila tengok jari jemari 10 tercacak macam tuh

aku terfikir yang bukan2..

btw nice fingers especially the middle..

tuan punya sila pm aku no telepon

malam neh kita phonesex

deus???

hehe

reen_sofee berkata...

hensem deus!
hahahahahahah

Frodo Baggins berkata...

wa nampak nur dicelah jemari
sang aduka nestapa yg tgh bdoa itu.
ooohhh bercahaya indah nian.

lalink7 berkata...

xde iringan lagu pun agak terkesan di hati..

fiQfrozen berkata...

bila cakap kat org mudah.,
cuba kita yg rasa..
silap2 sesak napas beb...

¶A.K.I¶ berkata...

erk~
ad gak ckp deus hensem~
sah2 xpnh jmpe~
spe xknl deus...
sila usha fb ak..
berlambak muka "kacak" dia!
keh keh keh!!

aku bangga ngn hiro!
haip haip!!

¶A.K.I¶ berkata...

by da way..
ST12 tu spe~??

alvin takda umah harga 8juta berkata...

hahahahaha...di sini pun ada,,

d_tieah berkata...

Haish..
Buah2 pun jd bahan ek..
Mmg mantap..

Fina Fento berkata...

femes betol gambar ni hari ni



Nyanyikan I lagu please

redballerina berkata...

ooh, betul lah tu. aku setuju je

tiafazunia berkata...

lemah betul dengar lagu saat terakhir. bole leleh tau ?
tukar lagu plis!

iemaZAIMAH berkata...

lgu tu aku fhm..aku suke..tp entry kau..mcm bkn kau..ok

tu je aq nk ckp

bye

FatinZol berkata...

hurm...

apa yg terjadi,baik @ buruk,aku xnk menyesal n merungut dah...

tuhan tau dgn lebih baik..

dunspeak♥ berkata...

satu je nak tanya, tu gambar hiro kah? heee~

hellioz berkata...

cobaannnnnnnnnnnnnn...


gyahahahahahahahha~

deus X machina berkata...

to raina


jom buka puasa sekali jom

i belanja u "ice-cream"

deus X machina berkata...

to aki

kacak tak penting
yang penting keimanan

hiro berkata...

keh2..bgus la deus..tolong jawab bg pihak gua.

echah mashuri berkata...

haha...dugaaan..cobaan..hik

Pyka Rahmat berkata...

hah cendol je ke ? ayam percik nak jugak.

eqacashperlala berkata...

nasi lemak pun masuk jugakkkk

pown boleh..

Emerald berkata...

habes beriman dah gambar ni.

areleaf berkata...

mesin jahit kat belakang puaka tu memang rare..kat malaysia ada 6 bijik je..satu ada kat umah gua..

DuniakuAbstrak berkata...

aku cuba bersabar ni..tima kasih igt kan aku..

wah gambar yg sgguh menginsafkan..

tapi..

apesal wajah pelakon dihalang oleh tangan?

baik punya cover

hahaha

Aliesya♥Amani berkata...

kenalkan kt gua mamat yg dlm gmbr tue boleh???keh2...
nway..gua ske bce entry lu yg bermanfaat seperti ini..muahahah~

tp tetap ada gak nasik lemak rm2 la..5posen la...haish...

Lya Colours berkata...

pic mamat berdoa tuh mmg pemes eh
dah 3 entry aku tgk ada pic budak tuh
patut dapat royalti tuan pic tuh wey

J. Love berkata...

kumpulan ST12 tu sape? lagu saat terakhir tu apa? so bila lu nak pujuk gua yang tengah sedih kat kamunting ni?

Linglung berkata...

ok gua terasa terus menusuk dalam hati.. hati gua mcm duduk dalam peti ais, sejuk..hampir2 beku!

Miss ... berkata...

"satu jam sajaaa ku telah bisa cintai kamu kamu kamu dihatiku..namun bagiku melupakan mu butuh waktu ku seumur hidup oooo aaaaa wakakaka"...aku cuba cari kena mengena lagu ni dgn entry ko ekekek :p

aNiS tHe BumbleBee berkata...

Ya Allah,syahdu betul aku tgk gamba org berdoa tu..

syahira ariff berkata...

kau rasa apa yg didoakan deus tu?

GaDis CoMeL berkata...

calon suami mithali. i like.keh3x

::cdot the dot:: berkata...

tak pernah terpikir olehku
tak sedikitpun kubayangkan
kau akan pergi tingalkan ku sendiri

begitu sulit kubayangkan
begitu sakit kurasakan
kau akan pergi tingalkanku sendiri

dibawah batu nisan kini kau tlah sandarkan
kasih sayang kamu …… begitu dalam
sungguh ku tak sanggup ini terjadi
karna ku sangat cinta

* inilah saat terakhirku melihat kamu
jatuh air mataku menangis pilu
hanya mampu ucapkan
selamat jalan kasih

satu jam saja kutelah bisa
cintai kamu,kamu,kamu dihatiku
namun bagiku melupakanmu butuh waktuku seumur hidup

satu jam saja kutelah bisa
sayangi kamu dihatiku
namun bagiku melupakanmu butuh waktuku seumur hidup
dinantiku

bella luna berkata...

hahahaha. bgus2 catatan ni. klakar dan insaf sekejap.
suke gk layan lagu tu.
bes2. kita tak tahu saat akhir kita cmne nt.
ooowwhhh terserius pulakkkkkk
hehe

beautiful_rose berkata...

gambar mamat y baca doa tu macam pernah aku nampak kat blog MOFASAD...
bape royalti korang bagi kat die eh??? =p

bercakap memang senang...tapi orang yang memikulnya lebih tahu akan rasa perit itu..

hiro berkata...

ini model terbaru gua..bro deus.keh2

kn ade link gua buat..

Tapak Kaki berkata...

kalau berdoa macam tu tiap masa, insyaAllah leh makbul...

Hazirah berkata...

Dugaan kan darinNya...salam Ramadhan cik Hiro..(^__^)

K2r~90 berkata...

oh indahnye hehe

ApekxHensem™ berkata...

kahkahkah...best hiloooo