Boneka


Baca dialog di bawah dan senaraikan beberapa peribahasa dalam perbualan tersebut;


Bom Makalele: Woiii!!! Dulu kau baru nak up, kemain baik dengan aku, sertai saja segala Moh La Join aku buat. Sekarang dah ada Follower 2000 lebih, kau dah sombong? Tak ikut MLJ aku dah. Malah duk kutuk kutuk aku ea?

Bom Junior: Wakkk lu. Aku bosan sangat-sangat dengan MLJ lu. Macam gampang. Malas dah jadi hamba bontot kau. Boneka kau!!!

Bom Makalele: Celake, dulu kau mengaku aku abang kau lah. Pak cik kesayangan lah. Sekarang sanggup kau kutuk aku bagai? What the F.

Bom Junior: Ahhh. Aku buka blog pun jeles tengok kau tayang-tayang Nuffnang. Rasa nak buat blog juga. Sekarang aku dah gagah. Buat apa jadi hamba kau lagi. Ye dak?

Bom Makalele: Guna nama profil nak sama dengan aku. Gila. Gila.

Bom Junior: Ya. Aku akui. Aku terlalu terikut dengan kau. Habis, sampai bila industri blog mahu maju jika asyik ikut MLJ xabi kau tu? Blogger tak boleh kreatif. Blogger jadi tunggu MLJ kau saja nak buat entri. Baik tulis nama blog "KHAS UNTUK MLJ".

Bom Makalele: Demmm gilerrrr!!!!

Bom Junior: Persetan. Dulu kau ada buat MLJ edisi MLJ: Gambar Haiwan Kesayangan. Aku letak gambar babi. Lepas tu kau kata, menang dapat hadiah. Aku menang nombor tiga. Tengok-tengok hadiahnya letak dekat bloglist kau je. Lepas sebulan, hilang dah link blog aku? Harem J apakah?

Bom Makalele: Wadepakkk!!!

Bom Junior: Aku ni anak merdeka, tak perlu orang beri tajuk untuk aku update entri. Jiwa merdeka tulis apa sahaja. Selagi tak langgar hukum hakam Islam.

Bom Makalele: Fakinggg!!!

Bom Junior: Selepas dapat follower 2000, baru aku faham. Aku sering mengejar follower, sebenarnya mereka hanyalah kosong jika nak dibandingkan dengan kawan. Kena lawat blog dorang dulu baru datang blog kita. Kau ada lawat blog dorang?

Bom Makalele: Fakkk Tuihhhh!!!

Bom Junior: Aku bukan lagi boneka....

Selepas itu, Bom Junior melepaskan satu tendangan kencang kena Bom Makalele. Ternyata selama ini dia sangat berdendam.

Geram betul dia tengok Bom Makalele tu.

Dia baru sedar selama ini dia tak ubah seperti seorang hamba. Persis semut hitam yang berkhidmat untuk sang ratu.

Menitik juga air mata Bom Makalele.

***

Ini baru contoh dialog patut cikgu sekolah rendah bagi pada murid supaya cari peribahasa tersembunyi!

Kah Kah Kah.


32 ulasan:

A.s.t.i.n.a berkata...

jawapan saya:

Bagaikan ketam mengajar anaknya berjalan dgfn betul.. betul tak anak ketam itu berjalan?

Amir Syahir berkata...

pertama dulu..dgfn tu haruslah ditukar kepada dengan..keh2

ketam itu ada kaki. kadang kala dia nak melompat, berlari dan merangkak.

sekian
cikgu kelas 5 mawar mewangi.

tiafazunia berkata...

bagaikan abam H dgn abam B. bila berjumpa bergaduh juga.






















okebai!

zarifahmr berkata...

bagai menangkap cencorot di malam hari, cencorot mati terperangkap katak di bilik air menyanyi nyanyi




























(--")

AdilaKaman berkata...

apakah?
HAHAHAHAHAHA..

Unknown berkata...

wah..aku suka cari benda tersembunyi...

Bom Junior:
masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak

kecil jangan disangka anak,'besar jangan disangka bapak

pipit pekak makan berhujan

seperti gunting makan dihujung

biar putih tulang jangan putih mata

Bom Makalele:


menegakkan benang yang basah

di padang orang berlari,
dipadang sendiri berjingkit

fuh...best jugak baca kamus peribahasa semata2 nak jwb soklan nih

Amir Syahir berkata...

cik J--ada masa depan cerah untuk dapat A dalam BM UPSR nanti..hehe.

farhana sahri berkata...

aduyai..macam2...

.:: yUki a.k.a f@Ra ::. berkata...

ni kisah ko ke hiro???
hehehe

cam panas je ni..

Shahada Fauzi berkata...

errrr..saye tak pandai peribahase cikgu hiro..wahaha..

Amir Syahir berkata...

jangan dibela babi yang buas.


cikgu bagi contoh..lain kali jangan minum susu botol dalam kelas sha!

cikgu hangin ni..

Unknown berkata...

1.bagai kacang lupakan kulit.

2.bagai melepaskan anjing tersepit

3.melukut ditepi gantang

4.menanam tebu ditepi bibir

5.buang yang jernih ambil yang keruh


oke, yg aku tau tu semua bukan peribahasa yang kau maksudkan. dem, maaflah xdpt jwp. dekat sekolah selalu nombor corot.

Taste Of Life berkata...

perghhh asal mencabar sgt ni bro??
hahahha

Tanpa Nama berkata...

menguap. alamak, bm aku kurang seyh.

ghost berkata...

peribahasanya ialah..keluar mulut jerung masuk mulut piranha...

cikpia berkata...

gila susah soalan ni,...... tapi cikgu ajar jangan tinggal soalan tak berjawab. jawab jugak walaupun salah atau kurang tepat.... so aku try la jawab jugak :

1. bagai kacang lupakan kulit
2. bagai kaduk naik junjung

harap dapat markah kesian....

Nialicious berkata...

cikguuu, nak susu!

Duniakuabstrak berkata...

"bagaikan babi yang giLa trafik"

ada rupa peribahasa tak ni cikgu?

hahahaha

eszol raar berkata...

kapitalis babi takkan pernah berakhir di muka bumi ini

dyba gula-gula berkata...

bile bce komen2 baru ak paham...haha
hiro vs b? ye dakkk??

hiro!! cayalah ko..

@amabanzai berkata...

dah macam soalan spm. heh!

Amir Syahir berkata...

berubah la anak muda!

ko tu tak femes pun.

nak main ikut MLJ bagai.


kah kah kah.

Tuan Din berkata...

Batu Loncatan!!

Cik Akma berkata...

bagai menanam tebu dipinggir justin bibir pon boleyh..

Ziro berkata...

terlalu susah

alexayussida berkata...

hangin kemain ye hiro..atleast 'bom junior' tu dah sedar,tak salah nak sedarkan yg lain tp jangan hasut yg lain benci sama:P masing2 berblog ade niat sndiri,mgkin ade yg tak kesa org tak dtg belog die asalkan dpt tayang followers beriban..pastu ade yg betol2 nk berkwn,nk duet,pemes amos etc..yg pntg nawaitu kn bro:D

eqacashperlala berkata...

kalau kau jadi cikgu, aku pasti ramai rakyat Malaysia yang celik peribahasa. heheheh

Iena Arshad berkata...

yang gua taw peribahasa dalam ni bagai kacang lupakan kulit. bagai durian lupakan duri. erk. ada ke? haha. mungkin mungki.

± berkata...

aku rasa aku tau sape yg kau maksudkan...hehe..tapi aku x pandai pulak nak kasi 1 peribahasa. sos peri-peri nandos bleh? pedas tuu

kadang bila kita terlalu sanjung senior, kita pulak dibuli. respect is gain, not given. rite?

Unknown berkata...

camtaek! lol~

Amiey White berkata...

bagai pungguk rindukan bulan agagagaga

larikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

entry ni macam kena mengena dengan harharhar =.="
(entah x tau)

gadis 3 suku . berkata...

haqu nk letak..stokin luperkn kasot boleh?? hahahhah