Menantu Sulung


"Mari sini, mak ada nak cakap sesuatu," bicara mak mertua gua selepas seminit dua tenung wajah gua.

Gua yang sedang rilek-rilek baca buku 'Aku Seorang Suami Sejati' karya Hiro dekat sofa terus menuju ke meja makan. Mak mertua gua ingat gua tak tahu ke gua tahu dia tenung gua.

"Amboiii, kacak juga menantu aku ni ea. Dah la bekerjaya sesuai dengan anak perempuan aku"

Mungkin mak mertua gua terdetik di hati sebegitu.

"Ada apa mak?" tanya gua ramah.

"Hmmm. Mak ni dah tua. Mak nak kamu jaga anak mak baik-baik. Dia tu manja sikit. Jiwa sensitif."

"Baik mak. Saya dah kenal dia sepenuhnya. Layan je kalau kita tak suka kan mak?"

"Ye ye. Tapi ada sesuatu yang penting lagi"

Dalam hati gua, tak ada yang lain dah. Yang mak mertua izin kalau gua nak kahwin dua.

"Apa mak? Royak selalu"

"Mak nak cucu cepat. Mak dah lama tak timang baby ni. Boleh?"

Gua tersenyum kecil.

Lantas gua mengangguk tanda faham. Terus gua tarik tangan bini gua yang sedang ralit menonton cerita kartun Dora.

Mak mertua gua angkat ibu jari. Dua tangan pula tu.

***

"Ica...jom abah hantar kelas Fardu Ain" ajak gua.

"Kejap la Abah... Ica nak tengok Dora sampai habis ni" jawab Ica lengkap berbaju kurung.

Keh Keh Keh.


53 ulasan:

hanaahmad berkata...

haha, gelojoh~

Linda Jae berkata...

hahaha..asal usul wujudnya ica...

Unknown berkata...

hehe..dengan pantasnye ek..

Amir Syahir berkata...

hehe..

pengajarannye;

biasa anak akan ikut perbuatan mak dan ayah dia...kalau mak suka mengumpat...tunggu je nanti..

sekadar pandangan.

zarifahmr berkata...

agak agak adik ica nanti cemana ek sebab kejadian nye? keh keh

amiramukri berkata...

hehe :P dengan pantasnyaaaa

eqacashperlala berkata...

mak mertua terbaikkkk!

Amir Syahir berkata...

Ifa--adik Ica tu..dalam proses mencuba..keh2


eqa--ya..faham jiwa..hik2.

Fateen Insyirah berkata...

bab bab merepek lu memang terbaik bro hahaha

iQa~ berkata...

aku suka ica tu je...hahaha...
tgk dora kot.. =P

alexayussida berkata...

cepattt ajeee..muka ica ade rupa dora tak?kehkehkeh..

Amir Syahir berkata...

alexa--comel Ica lagi..keh2..

abyahuys berkata...

terbatuk-batuk aku gelak...
ade gak menantu cam tue ek... hahahah

Iena Arshad berkata...

hahaa. gua terkedu.

eszol raar berkata...

gua bg anak baru lu tu nama timah boleh?

Amir Syahir berkata...

eszol--juliana timah evans.

Teja Evalea berkata...

wa lebih suka respon daripada bc.

H. Wahid berkata...

Ica tak layan Spongebob? Dari dulu asyik Dora. Haha

adrinaqamarina berkata...

lengkap berbaju kurung :P

Cik Tim berkata...

hahaa...gila cepat je kalau bab2 gitu. cube kalau suh imam solah jemaah, amacam?? cepat ke lambat?? hehe

Amir Syahir berkata...

hawa--tak berape nak in sangat.


black--haw haw haw...itu paling pedas tu.

Duniakuabstrak berkata...

hasih takkan asyik nk tunggu signaL mak mentua baru nak proses?

haha

Duniakuabstrak berkata...

haish* grr asyik saLah tekan je

Amir Syahir berkata...

ayul--awak pro..awak pro..kah2

A.s.t.i.n.a berkata...

kah kah sgtlah memori kan kan.. best mentua tuuu wehhh

Zana Adieyza berkata...

trs tarik bini tu.. mmg x sabar btl nak bg mak mertua cucu..

Kay- berkata...

nostalgia sungguh ;)

Shahada Fauzi berkata...

sporting gile mak mentua..hahaha..

farhana sahri berkata...

mak mertua yg best..hihi

Ifah berkata...

cam sengal. x leh blah la entry lu bro. wahahahaha

- G C - berkata...

sporting gila mak mertua lu bai

Linda Jae berkata...

time dpt adik tuk ica nanti suh ica sendiri yang update k..hehe

Amir Syahir berkata...

heee..bagus tu cadangan alyn

Unknown berkata...

yup...org lelaki selalu kata...klu nak kawin gan pompuan...tengok perangai mak pompuan tu...klu kepoh..kepoh lah anak tu..haha...aplikasikan lah ye...

Ziro berkata...

menantu yang memahami. bagus

wannurfazrini berkata...

lama ke ica pegi kelas fardhu ain ?

izuddinrahim berkata...

imagine ko memang plus2 r hiro.. hahaha

Awanama berkata...

gosh~ bini ko layan DORA ke? LOL

Amir Syahir berkata...

rini--baru je...keh2..


kemba--hik2..mengarut je.


mai--auw auw auw..


putri--yess..benar..itu yang saya cuba sampaikan..berubah la saudari saudari.

platipus berkata...

kemain lg dia..kesian ica

Awanama berkata...

ko mmmemaang gila hiro ! mitak jauh dpt laki macam hang ne WAKAKAKAKKAAA :DD

Amir Syahir berkata...

amboi..nasib baik gua gila..tak kaki rogol..syukur.

Tuan Cimot berkata...

hahhaha..cpt brtindak tu..hahah

Frodo Baggins berkata...

bak kata pepatah ... menantu yg soleh akan melahirkan wali yang sufi


>>____<<

Zeanne berkata...

layan dora ~ hahahaha

MIA berkata...

kemain ! nanti bini lu mengamuk kat rumah kitaorang, siap lu hiro ! KEH KEH KEH

Amir Syahir berkata...

prodo paling staill...keh2

lady-D berkata...

hahaha..buak selalu!!

± berkata...

nasib bini lu x tengok hepi tree frens

Amir Syahir berkata...

dark--aah kan..haha...

NuSaNa NoSa 91 berkata...

walaweyhhh~ mak ngan anak tngok cite dora.. lama betul siri kartun tu.. hahahaha~ ^_^

dyba gula-gula berkata...

kehkeh... mak borek anak rintik....
comel tul dorg nih.... ;)

Wahida Nasution Thakhrim berkata...

memang menantu yang baik.. he3