Menantu Sulung


"Mari sini, mak ada nak cakap sesuatu," bicara mak mertua gua selepas seminit dua tenung wajah gua.

Gua yang sedang rilek-rilek baca buku 'Aku Seorang Suami Sejati' karya Hiro dekat sofa terus menuju ke meja makan. Mak mertua gua ingat gua tak tahu ke gua tahu dia tenung gua.

"Amboiii, kacak juga menantu aku ni ea. Dah la bekerjaya sesuai dengan anak perempuan aku"

Mungkin mak mertua gua terdetik di hati sebegitu.

"Ada apa mak?" tanya gua ramah.

"Hmmm. Mak ni dah tua. Mak nak kamu jaga anak mak baik-baik. Dia tu manja sikit. Jiwa sensitif."

"Baik mak. Saya dah kenal dia sepenuhnya. Layan je kalau kita tak suka kan mak?"

"Ye ye. Tapi ada sesuatu yang penting lagi"

Dalam hati gua, tak ada yang lain dah. Yang mak mertua izin kalau gua nak kahwin dua.

"Apa mak? Royak selalu"

"Mak nak cucu cepat. Mak dah lama tak timang baby ni. Boleh?"

Gua tersenyum kecil.

Lantas gua mengangguk tanda faham. Terus gua tarik tangan bini gua yang sedang ralit menonton cerita kartun Dora.

Mak mertua gua angkat ibu jari. Dua tangan pula tu.

***

"Ica...jom abah hantar kelas Fardu Ain" ajak gua.

"Kejap la Abah... Ica nak tengok Dora sampai habis ni" jawab Ica lengkap berbaju kurung.

Keh Keh Keh.


53 ulasan:

hanaahmad berkata...

haha, gelojoh~

Alyn Jae berkata...

hahaha..asal usul wujudnya ica...

JIJI YU berkata...

hehe..dengan pantasnye ek..

hiro berkata...

hehe..

pengajarannye;

biasa anak akan ikut perbuatan mak dan ayah dia...kalau mak suka mengumpat...tunggu je nanti..

sekadar pandangan.

zarifahmr berkata...

agak agak adik ica nanti cemana ek sebab kejadian nye? keh keh

amiramukri berkata...

hehe :P dengan pantasnyaaaa

eqacashperlala berkata...

mak mertua terbaikkkk!

hiro berkata...

Ifa--adik Ica tu..dalam proses mencuba..keh2


eqa--ya..faham jiwa..hik2.

Fateen Insyirah berkata...

bab bab merepek lu memang terbaik bro hahaha

iQa~ berkata...

aku suka ica tu je...hahaha...
tgk dora kot.. =P

alexa yussida berkata...

cepattt ajeee..muka ica ade rupa dora tak?kehkehkeh..

hiro berkata...

alexa--comel Ica lagi..keh2..

named syuhaiba @ ayie berkata...

terbatuk-batuk aku gelak...
ade gak menantu cam tue ek... hahahah

.cik ieyna. berkata...

hahaa. gua terkedu.

eszol raar berkata...

gua bg anak baru lu tu nama timah boleh?

hiro berkata...

eszol--juliana timah evans.

✖sLp mE pLz™✖ berkata...

wa lebih suka respon daripada bc.

Hawa berkata...

Ica tak layan Spongebob? Dari dulu asyik Dora. Haha

adrinaqamarina berkata...

lengkap berbaju kurung :P

Black_roses92 berkata...

hahaa...gila cepat je kalau bab2 gitu. cube kalau suh imam solah jemaah, amacam?? cepat ke lambat?? hehe

hiro berkata...

hawa--tak berape nak in sangat.


black--haw haw haw...itu paling pedas tu.

DuniakuAbstrak berkata...

hasih takkan asyik nk tunggu signaL mak mentua baru nak proses?

haha

DuniakuAbstrak berkata...

haish* grr asyik saLah tekan je

hiro berkata...

ayul--awak pro..awak pro..kah2

A.s.t.i.n.a berkata...

kah kah sgtlah memori kan kan.. best mentua tuuu wehhh

aDieyZa berkata...

trs tarik bini tu.. mmg x sabar btl nak bg mak mertua cucu..

Catherine- berkata...

nostalgia sungguh ;)

♥CIK SHA♥ berkata...

sporting gile mak mentua..hahaha..

Farhana Sahri berkata...

mak mertua yg best..hihi

ifah berkata...

cam sengal. x leh blah la entry lu bro. wahahahaha

- GC - berkata...

sporting gila mak mertua lu bai

Alyn Jae berkata...

time dpt adik tuk ica nanti suh ica sendiri yang update k..hehe

hiro berkata...

heee..bagus tu cadangan alyn

Putri_Aizat berkata...

yup...org lelaki selalu kata...klu nak kawin gan pompuan...tengok perangai mak pompuan tu...klu kepoh..kepoh lah anak tu..haha...aplikasikan lah ye...

Baby Kute berkata...

menantu yang memahami. bagus

wannurfazrini berkata...

lama ke ica pegi kelas fardhu ain ?

kembatolo™ berkata...

imagine ko memang plus2 r hiro.. hahaha

maiMOONyet berkata...

gosh~ bini ko layan DORA ke? LOL

hiro berkata...

rini--baru je...keh2..


kemba--hik2..mengarut je.


mai--auw auw auw..


putri--yess..benar..itu yang saya cuba sampaikan..berubah la saudari saudari.

platipus berkata...

kemain lg dia..kesian ica

Tanpa Nama berkata...

ko mmmemaang gila hiro ! mitak jauh dpt laki macam hang ne WAKAKAKAKKAAA :DD

hiro berkata...

amboi..nasib baik gua gila..tak kaki rogol..syukur.

TiKa LEh berkata...

hahhaha..cpt brtindak tu..hahah

Frodo Baggins berkata...

bak kata pepatah ... menantu yg soleh akan melahirkan wali yang sufi


>>____<<

aNnE berkata...

layan dora ~ hahahaha

MIA berkata...

kemain ! nanti bini lu mengamuk kat rumah kitaorang, siap lu hiro ! KEH KEH KEH

hiro berkata...

prodo paling staill...keh2

d_LA berkata...

hahaha..buak selalu!!

Dark Half berkata...

nasib bini lu x tengok hepi tree frens

hiro berkata...

dark--aah kan..haha...

NuSaNa NoSa 91 berkata...

walaweyhhh~ mak ngan anak tngok cite dora.. lama betul siri kartun tu.. hahahaha~ ^_^

dyba gula-gula berkata...

kehkeh... mak borek anak rintik....
comel tul dorg nih.... ;)

Wahida Nasution Thakhrim berkata...

memang menantu yang baik.. he3