Peluang Kedua


Katakan lu orang ada pakwe yang suka marah, suka menggatal, kaki porno, suka curi coli, selalu membawa lu orang ke jalan maksiat, suka ajak lu orang main goyang-goyang dalam kereta dan goyang-goyang dalam hotel murah, ataupun pakwe lu orang suka raba-raba... belai belahan dedua lu orang, suka kumpul gambar makwe buat pipi kembung dan jari dekat dagu.

Pehh, banyak kemain gua senaraikan.

Lantas pada suatu hari yang indah, burung berkicauan, burung merpati, burung kakak tua pun turut mahu berkicauan sama... lu orang terfikir akan kejahatan dan kejahilan pakwe. Lu orang cuba berubah ke arah kebaikan. Lalu mengambil langkah untuk meninggalkan pakwe lu orang tu. Untuk berubah ke arah kebaikan.

Kenapa tidak jika lu orang sangat sayangkan pakwe, cuba ajak dia sama ke jalan yang lurus? Yang tiada belok kanan mahupun belok kiri? Lagi tiada tol iaitu persinggahan ke alam maksiat lagi. Lu orang mahu pakwe terkapai-kapai di arus maksiat sedang lu orang berubah menjadi baik dan ayu? Maksud gua, bukan lu orang tukar nama asal Maisarah kepada Ayu. Keh Keh Keh.

Jadi, tindakan lu orang tinggalkan pakwe untuk mencari lelaki lebih baik? Kenapa tak lu orang sama pakwe berubah jadi baik? Beri lah pakwe lu orang peluang kedua untuk berubah. Bincang baik-baik. Kalau pakwe lu orang tak sanggup berubah, itu memang langkah bijak untuk meninggalkan pakwe.

Alahh, gua rasa... lu orang bagi je apa pakwe lu orang minta. Maka, lu orang nak kata dia pun jahat juga? Gua rasa menda maksiat ni tak akan berlaku jika satu orang je. Lu orang boleh tolak permintaan nakal pakwe dengan kata-kata nakal jugak. Contoh;


Pakwe: Baby, nak gambar baby pakai coli saja...nak...nakkk!!!

Makwe: Bak bokser U, I bagi gambar berbokser sama pakai coli. Bweekk. Mana boleh!

Atau...

Pakwe: Ayang, dah lama kita tak melakukan agenda peluk-peluk. Dah tak rasa pakwe bertanggungjawab pulak.

Makwe: Dah mari perangai senget dia. B senget!!! Makkkk... tengok menantu mak nakal ni... tak nikoh nak peluk orang dah..kikiki.


Jadi, gua rasa... sampai bila lu orang nak lari daripada masalah? Lu sayang dia, lu mahu dia jadi suami lu orang... tapi dia sedikit jahil je kan?

Kalau pakwe menyesal dan sanggup berubah... kenapa tidak beri pakwe peluang dan ruang untuk pakwe berubah? Tegur dia, apa yang lu orang tak suka... jangan lari daripada masalah... itu semoleknya.

Tapi jangan jadi hamba cinta... boleh jadi buta hati di buatnya. Kononnya cinta sepenuh hati, bila dah 'klash' mula lah nampak buruknya perangai pakwe tu. Yang penting niat molek orang kabor. Supaya Tuhan permudah jodoh dan cepat nikoh. Ni gua kabor kalau lu orang masih sayangkan hubungan lu orang tu. Kalau dah benci nengoknya, gua tak boleh buat apa ye dak?



31 ulasan:

delarocha berkata...

bila dah sayang.....

saljihitam berkata...

kalau dua dua pun sama gelenya dop leh wat gapo lah abe wehh.

instead kalau betul nak berubah itu hati kena dua kali ganda kuat la tokeyy.

dylli berkata...

heh. betul la tu. lepas clash, sampai dua buku penuh kejahilan ex tu depa list kan. masa kapel, tak nampak pulak. -.-

Wahida Nasution Thakhrim berkata...

masa indah memang semuanya okay belaka.. tapi bila hubungan tu dah tak seindah yang diharapkan, berbakul2 la mengata keburukan dan jahatnya orang tu..

vampire's lovex berkata...

eyyy !! mana yu rompak scene gua dengan pkwe aiii niii...


malu ittew.. hahaha

bact. berkata...

lu asek sebut pasal nikoh je neh
ada apa2 ke

dill berkata...

kalau pakwe curang pun susah gak. pastu tak reti jage hati. haru biru ah

dill.

kembatolo™ berkata...

kalo dah benci tinggal jelaa.. hahaa

wannurfazrini berkata...

alhamdullilah ;)

Hatred24 berkata...

bukan senang nak ajak pakwe baik sama. sebab bnda2 negatif tu kdg2 dah jadi sebahagian dari idup dia.
i've tried tp xde hasil.
mungkin aku yg lemah sgt agaknye

Morgan & Sapphire berkata...

"jangan jadi hamba cinta"

ini gua sokong dua ratus lima puluh ribu peratus!

Pa'tam berkata...

mengantuk woi. tengok lah dah pukul berapa?

Pa'tam berkata...

esok pagi bila dah tak mengantuk aku baca balik

!eNa PnG berkata...

ye dok... :)

iye kot...:)

Amy Wong berkata...

MU menang japgi baru gua komen betul2 entry ni.

Tanpa Nama berkata...

sy dapati penulisan awk byk ttg makwe yg terpedaya dgn pujuk rayu nakal pakwe..

mcm mn plk dgn pakwe yg sibuk nk bg gmbar 'pedang' dia kat makwe.. dgn alasan, dia yakin makwe tu adalah bakal isterinye.. heheh jgn x pcaya ade lelaki mcm ni.. well, u know better~

u hav good ideas in writing.. keep it up bro~

- V -

Sca Ndx berkata...

sayang abang hiro
*sending picture*

JIJI YU berkata...

bile kepa hotak dah tak leh nak pakai..nafsu je dirajakan..

Tanpa Nama berkata...

this is good broooo.
keep it up.
betol la pemikiran kauu.

Yuyu Musa berkata...

nikoh nikoh nikoh nikoh..

yusuf mujahidin ™ berkata...

bagus diajak kawen terus..
dah kawen, sambil nasihat boleh ringan2

apedehal?


kehkehkeh~

Adela Tahir berkata...

NICE!

sugar2 kapas strawberry berkata...

taktahu nk komen ape

Lucifer berkata...

benar itu benar,.

Siti Mashitah Saidin berkata...

aku nak kawen la weh...

kah kah kah

FaRa HanNaH berkata...

betul tu en hiro ;)

intan.maisarah berkata...

nafsu... haih

ZARA berkata...

sbb lu punya blog, xpasal2 prcakapan seharian gua jadi "gua,lu" jugak. naseb bek gua x ckp gini ngan mak bapak gua kalo x mau kene pelempang. haha.. tp sbb blog lu banyak pengajaran, so gua redha jela wlupun sikit sbanyak dah ubah pcakapan lemah lembut gua. hak3.. keep it up hiro. gua support msg yg lu nk smpaikan

NuR 'aQiLaH berkata...

*insaaaaaaaaaaaaaaf*

tsk tsk

ayiehulk berkata...

bile sayang, kentut pun mulia.... da klash, org tu tolong kate blakon..heheh~ lumrah ,manusia...

fieza otai berkata...

bile ati da syg gler2 kat pkwe....
law xbgi kunk mrjok lak...
pe ley wat????