Rezeki



Tutttt...tuttt...


Telefon Razman Khaider berdering. Lagu tema Maharaja Lawak. Minat betei dia dengan rancangan tu.

"Ada makan-makan sikit? Kat mana? Ooo..dekat rumah sewa Hamsani Basikal? Haikal Saleh pun ada?? Ok-ok..kejak lagi gua datang" balas Razman pada si pemanggil di sana.

Setengah jam kemudian. Razman Khaider sampai di rumah sewa Hamsani. Rumah sewa tu turut didiami budak kilang buat kicap. Member-member Razman Khaider juga.

"Hoiii.. lama tak nampak?" tegur Anuar Kicap. Dapat gelaran kicap sebab paling lama kerja dekat kilang tu.

"Sibuk kerja sikit. Hehe" balas Razman.

Di satu bilik. Terdengar zikir-zikir desahan. Sedak alunannya. Suara makwe cun mungkin.

"Woiii. Lu orang buat apa ni? Perempuan masuk rumah ni? Gila apa" Razman macam ajak berkelahi.

"Rilek der. Makwe ni nak. Gua jumpa dia dekat bus stop sana nuhh... dia tumpang gua tadi. Pergi la masuk kalau lu pun nak. Said Kedah dah lama tu," balas Hamsani Basikal yang berbokser sahaja. Sedak sandar sambil hisap rokok.

Razman terus meluru masuk setelah Said Kedah keluar dengan muka puas. Berpeluh atas bawah dia.

"Awak nak ke?" tanya makwe tu yang berlindung di sebalik selimut.

"Errr... tak... tak. Saya saja datang tengok keadaan awak. Kenapa awak datang sini?" tanya Razman.

"Saja... hilangkan tensen. Pakwe saya dah tinggalkan saya. Saya benci dia. Apa yang saya curahkan selama ini. Akhirnya dia buang juga saya. Bodohkan saya?"

"Awak tak takut dosa?" soal Razman.

"Ahhh!!! Persetankan soal dosa. Pakwe saya, semua orang sanjung dia. Selalu bagi mesej hadis kat saya tapi perangai macam setan juga. Saya tergadai dara pertama kali disebabkan dia. Jadi apa nak takut. Bertaubat lah sebelum mati. Itu katanya" menitik juga air mata makwe tu.

"Dahh. Pakai baju. Saya hantar awak ke rumah"


"Boooo..."

"Kah Kah Kah!"

Woiii... Razman pancit awal woii..." semua member-member bersorak padanya.



***

Gulppp. Telan air liur gua. Keh Keh Keh. Lu orang boleh bayangkan ke kalau berada tempat Razman tu? jabatan pencegah maksiat tak ada, tempat cun, kondom siap tersedia, katil empuk. Tunggu nak tu je.

Tapi Razman tolak. Kalau lu orang camno?

Gua nak tanya, kalau lu orang terlampau sayang kat pakwe? Lu orang beri je apa mereka mintak? Oh, lupa pakwe lu orang janji nak bahagiakan lu orang sama nikoh dengan lu orang kan. Jangan la mudah sangat tertipu dengan pakwe lu orang yang 'beriman' tu. Keh Keh Keh.

Orang baik ialah orang yang ada peluang untuk melakukan dosa dia tak buat. Itu gua rasa kita patut respek Razman.



35 ulasan:

Anisa Hang Tuah berkata...

respek!

ɳυɾҽȥȥαƚყ ʝαʅαʅυԃιɳ berkata...

tabik hormat

- elina - berkata...

berapa ratio berapa org macam razman dalam zaman sekarang ?

hiro berkata...

elina sikit sangat gua rasa.

Abang Zam berkata...

eh..ade je la org macam razman ni

kau je tak perasan..teruk betei

Amna.Qadeeja berkata...

tabik spring !

Akeyla Frr . berkata...

HEBATT GILA BABI !

alexa yussida berkata...

org yg bermujahadah lawan nafsu itulah org yg mantap imannya spt razman..hope so :)

hiro berkata...

nama watak hanya gua reka nak bagi sedak..tak kan nak taruk nama si kosong pulak, ye dak.

ENCIK TIKUS berkata...

sedak... kejak... mende tue ?

lagi satu apehal si razman yang dapat nama ? jilaka

saljihitam berkata...

kalau dah pesan tapi taknak ikut jugak nak kata apa lagi bos ?

Republic Aku berkata...

sebenarnya bukan semua orang terpedaya dengan nafsu...ada yg kool dgn nafsu...

bact.! berkata...

apasal nama watak baik ja
mesti Razman?

tim berkata...

respek ar dengan razman

Leena berkata...

mana nak carik lg razman mcm ni sekarang?

dill berkata...

semoga ramai manusia seperti razman ada dlm dunia ni.

dill.

kembatolo™ berkata...

aku setuju ngan kau! hehe

dylli berkata...

heh, razman anak sapa la yang baik sangat tu. :P

Aiwi berkata...

nak kawen ngan lelaki mcm razman

;')

DuniakuAbstrak berkata...

sedak..kalau aku pun goyang..

ch0mbi berkata...

"korg org pompuan ni, kalo pandai jaga maruah diri org laki sgt respek tau."

kata2 hikmat dari seorang bro untuk aku dan ahli persatuan.haaa...

Mat berkata...

gua ingat nak ajak Razman minum teh petang-petang, lepas tu bleh ajak tengok ceramah PKR...

Jemput ke tempat gua bro hiro u-turn haji ali

Siti Mashitah Saidin berkata...

mmg susah nak jumpa kucing tolak wiskess skrg nih~

Anis izyan Abd Rahman berkata...

pling suke post nie ! anak gadis ~

semoga diri dipelihara ~ haih

vampire's lovex berkata...

bak nbo razman.. nak nikoh..

sugar2 kapas strawberry berkata...

ckp kat razman sy nk ngorat dia..hahaha

Aimi Dayana Bahari berkata...

alhamdulillah kalau cmtu. =)

Juggalo@bloggerpuaka berkata...

fuk lu...gua tak ada nafsu nak cari follower macam lu jahanam!



kahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!



hak tuiiiiiiiiiiiiiiiii!

FaRa HanNaH berkata...

bravo lah razman! ;)

anies anessa berkata...

masih adakah lelaki mcm razman lg skang nie?

wannurfazrini berkata...

ado nombor razman x? kehkehkeh

erysweetie berkata...

tunggu nak tu? tunggu nak ape?

inesen inesen~ lul

chittysarah berkata...

sapekah razman..hiro kah?kikikiik

biruMerah berkata...

gua nak menantu macam razman ah..hahahaha

Akulah Aqilah Itu berkata...

aku nak jadikan quote tu prinsip hidup aku. boleh dokk??