Pengajaran


Kita hidup ni selalu kena belajar kan. Belajar, belajar dan terus belajar. Siapa sahaja boleh jadi guru kita. Hatta mangsa kena tinggal dek pakwe sekalipun. Misalnya;

"Awak tak tahu perasaan saya di kala ini" getus makwe dengan linangan air mata mencurah.

Secara tak langsung dia mengajar kita erti perasaan yang tak pernah kita dalami. Betapa peritnya jika putus cinta. Jadi, kita boleh ambil pengajaran untuk masa hadapan. Gua nak kabor, Jika lu orang nak bercinta. Bercinta la molek-molek. Jangan main-main dengan cinta kalau lu mahu bahagia.

Tapi ada sesetengah mengajar cara tak betei. Contoh seorang makwe nak mengajar makwe lain supaya bertudung dengan betul. Hajat di hati mungkin mahu menegur makwe bertudung nampak saiz dada, makwe bertudung pakai baju nipis. Taruk hadis bagai. Padahal dia bertudung kejak buka kejak pakai. Tapi tak pernah jumpa pasal rambut tu aurat. Senyum kecil gua.

Mengajar sebenarnya benda yang susah. Mahu menyampaikan sesuatu yang orang tak tahu kepada tahu. Golongan power macam menceste ni, sering di kaitkan dengan cikgu.

Peranan cikgu masa kini sungguh mencabar. Belum tentu lelaki ada six-pack mampu menggalas tugas sebagai cikgu kan? Muka cantik badan ramping pun tak mungkin. Ia-nya perlu datang daripada hati yang ikhlas. Cewah!

Hormati guru. Sayangi guru. Dan Hargai Guru.

SELAMAT HARI GURU.

Dah boleh masuk cerpen sempena hari guru ye dak? Keh Keh Keh.


Ni lagi satu. Gua nak kongsi mende dengan lu orang. Gua selama ni anggap blog ni tak ada istimewanya. Tetapi gua dapat emel dari seorang makwe.





klik tuk besar.

Pehh. Rasa nak berdebor baca. Dah hampir sampai tahap menceste. Tahap yang gua impikan.

Kalau nak berenti berblog pun gua dah boleh berpuas hati orang kabor. Ada entri boleh sedarkan masyarakat. Makasih berani bagi respon sebegitu awak. Kalau tak suka gua siar. Kabor. Gua boleh padam. Tapi gua saja nak kongsi. Bukan nak riak menda. Tapi satu perhargaan pada gua. Hehe.

Akhir kata, belajar lah daripada pengajaran.

Jap... kenapa formal sangat gua punya entri kali ni? Sempena Hari Guru mungkin. Keh Keh Keh.


47 ulasan:

Anisa Hang Tuah berkata...

isk..pelik
nis tak dpt klik utk tumbesaran punn

Raihana Izzati berkata...

Gambar tak jelas.perbesar.

Kalau dapat cikgu mcm abam hiro ni kompem tak tinggal kelas.

<3

Kui3

Amir Syahir berkata...

kejak.. gua edit.

Ana Fatihah berkata...

yup.hidup kena sentiasa belaja..

Unknown berkata...

lu lipat je keje..eheh..takleyh pon nak besorkan gambor tu..weh selamat hari guru jugak untuk lu..e.e.e..seb bek aku ade sixpack..pakej guru mithali tu

Nisa berkata...

cayalah hiroo

Amir Syahir berkata...

dah ejas..leh bukak?

Raihana Izzati berkata...

cun!

22hb ni comfirm.

tunggu.

lapar masak lemak cili padi la~~

AdilaKaman berkata...

fuhh. cayalah! Selamat Hari Guru Hiro lau gitu. :)

Amir Syahir berkata...

keh keh keh. gua keje sekarang. prektikal. haha. jadi buruh kejak.

HEROICzero berkata...

ooo mak aih. dah macam segmen 'Tanya Putri' la plak..

muahahahaha!

Sca Ndx berkata...

lu dah ada kuasa hiro. hehe

Faiz Tapit berkata...

perghhh... abam hiro mmg power! power!

wannurfazrini berkata...

wow teror abg hori i ni, mekasih abg hori ;p

- elina - berkata...

wahhh

go abam hiro go !

LynnAiza berkata...

memang power ah!bravo3.
anywayy,hiro,asal tak letak button tweet?senang den nak RT entri2 ni semua.semua entri awesome.perlu dsebarkan. ;)

Puteri Iqa Izyan berkata...

wahh.. hiro, entri mule2 skema. haha

tp yang e-mail tu siyes rase terharu gile. harap gadis tu betul2 berubah =)

Verdict berkata...

tahniah.

Kelingking berkata...

fuhh...insap bdak...aishh ak bler lak nk insap nie...keh3..

Shahada Fauzi berkata...

selamat hari guru cikgu hiro..semua orang layak bergelar guru sebab kita belajar dari semua orang dari sekeliling kita..tak gitu hiro?

ghost berkata...

harap lu makin bersemangat hiro..lu kan hiro.

ENCIK TIKUS berkata...

teruskan usaha abam hiro untuk mentarbiah anak2 muda sekarang. blog abam hiro memang best. sejak membaca entry abam hiro yang bertajuk "kalau besar pon tak kemana", saya dah berhenti bermasturbasi. sungguh !

izuddinrahim berkata...

perghh! tahniah ah wei..
ade jugak yang dapat manfaat. alhamdulillah!

Nur berkata...

terharu weyh kalo org antar mail camtuh..terbaekk ah..btw hang study pe weh?

Nurul Lalala berkata...

ok la tu..seronok bila ada orang berubah menjadi yg lebih baik disebabkan oleh kita..ye dak?

-li.zue- berkata...

alhamdulillah.


bertambah pahala lu bhai. :)

Meera berkata...

alhamdullihah :)

Duniakuabstrak berkata...

pergh ada segemen luahan hati

good one..

eszol raar berkata...

wa saspek ade olang troll lu la

Linglung berkata...

hiro memang power, sebut hiro makcik jual pisang mentah kat kayu ara pun kenal..hebat tak hebat la hiro ni..

Mashe berkata...

haha... bgus la hiro... mgajar org kearah kebaikan.

chittysarah berkata...

alhamdulillah~~
wa..menarik ar hiro nie

Pyka Rahmat berkata...

wa caya sama lu bro.

#tepuktangan

gadis 3 suku . berkata...

perghhh!! insaf betei..hahahahha

qwert. berkata...

warh ! baguih hero baguih . bangga ica nanti ;)

Berto berkata...

sbenarnya, aku yg antar email tu weh

stuvwxyz berkata...

sesungguhnya cekgu bm anda akan sangat bangga. pehh, haha

dyba gula-gula berkata...

bravo r hiro!!

ashikinzulkefli berkata...

tabik kat u la hiro !
bg pengajaran smpai org sentap
ya allah, jauhkanla aku dari pbuatan2 keji.

zarifahmr berkata...

hiro,

awak memang bagus. besar pahala nya dapat menyedarkan rakan rakan yang ada pengalaman hitam masa lalu. frankly cakap, penulisan awak memang kadang kadang nampak macam 'eh eh mamat ni, cam bagus sangat ke dia ni nak ceramah orang lain' (sori to say pada yang terasa)tapi SERIOUSLY SANGAT BAGUS. cara teguran yang baik, tidak spesifik mana mana individu.

kipidap hiro kipidap :)
*thumbs up*

okay, menceste power tu memang tak leh blah ea? perlu ke? grr

haha

fatinizzati berkata...

haha. kes budak tu pun lebih kurang macam saya. thats why saya suka baca blog ni. it helps me a lot. thank jugak hiro !

Cikgu Jaja™ berkata...

hiro.terasa andalah cikgu.sy pon xmampu :) tahniah



selamat hari guru

saljihitam berkata...

keepitup chekguuu. hee

hatred24 berkata...

bertuah awek tu...

belle berkata...

congrats hiro :)

Tanpa Nama berkata...

first time singgah..banyak entry pengajaran. bole jadi blog untuk b'fast ni..sambil makan sambil baca entry..^__^

zarratasnym berkata...

ehh. abg hiro! kalau abg hiro single, dah lama saya ngorat