Harga Sebiji Bola

Main elok-elok ye.



Apabila penganut agama lain kutuk pasal Islam, ramai yang kutuk-kutuk.

Apabila isu bakar al-Quran timbul, ramai yang marah-marah.

Apabila isu kekejaman Israel keluar berita, ramai yang boikot-boikot.

Apabila berita gadis Melayu jual tubuh keluar dalam akhbar, ramai yang pesan pada anak supaya jangan jadi macam itu.


Akan tetapi,

Kerana tak puas hati selepas menonton perlawanan bola sepak, manusia sanggup menumpahkan darah sesama Muslim. Berlaku pergaduhan dan kutuk mengutuk. Mengejek tu perkara biasa lah.
 
Tak malu ke kepada orang barat? Mereka menonton perlawanan bola sepak betul-betul belakang tiang gol. Pasukan mereka kalah 6-0 kepada pasukan pihak lawan, mereka masih tak merusuh lagi.

Tahukah lu orang salah satu cara untuk merapatkan jurang perpaduan antara kaum ialah melalui SUKAN? Jika tak, mengapa wujud Sukan Malaysia? Sukan Olimpik? Piala Dunia dan Sukan Komanwel serta sukan-sukan yang lain.

Sudah 53 merdeka pun pemikiran masih terkongkong. Kata Islam, tapi perangai lebih teruk daripada orang bukan Islam. Lu orang setuju?


36 ulasan:

SZ berkata...

islam pada nama tanpa pengahayatan.

Mohd Nor Quiyyum berkata...

setuju hiro!

FatinZol berkata...

itu la pasal...memalukan betol...aku x sokong manamana pihak.neutral je..cuma rasa kecewa je la ngn org kita...ergh.

hamzah ian berkata...

kalau gua duk situ pun gua rage jugak..

grrrr...

dah orang duk lempar botol kat kepala gua..

grrrr

za petrelli berkata...

stuju hero.. dunie akhir zaman..

eyh, hiro

Anitadahahs berkata...

ala..
tak semua team bola kat M`sia yang ada game bola jadi macam ni. sebeb tuttt tu lawan je.hihi
maaf.***

adrinaqamarina berkata...

tau tak pe. sedey ouh. benda sekecil alam pon nak kecoh, pe ag benda yang sebesar2 alam. haish.

gulagulahacks berkata...

sampai mati...
mestilar bising bhai...
media pulak berat sebelah..
sejak dulu lagi..
sape xmengamuk???
ni gua rasa nk mencarut ni...
silaka.

*comel gmbr bola. bola EPL tu..
hahahaha

Myra Arshad (: berkata...

buat terok ah penyokong bola ni.
relax suda. tapi kalu takat maen sembur ejek2 tu best jugak. hehe

Che Armster berkata...

gua setuju!!

echah mashuri berkata...

adat lee tu...huhuhu

Mr.Ket berkata...

aku reti main bola...sok main bola pantai lagi hiro..kau duduk rumah aku la esok nak?

kahirie berkata...

sies ye aok malam ni. Hehe kasi dengar lagu malique-layu.

.s.o.f.i.a. berkata...

SETUJU.
(nampak malas sangat tak kalau komen camtu?)

aren berkata...

ada apa dengan bola? disepak, diterajang, ditendang...

raina berkata...

tataw la aku bab sukan dan perpaduan neh..

tapi perpaduan rumahtangga aku memang terjamin jika tiap-tiap malam aku maen bola-bola (balls)laki aku..

beautiful_rose berkata...

sangat setuju!
negara semakin maju tapi pemikiran masih lagi ke belakang.minda tertutup hal kecil di besarkan.memang sangat menjatuhkan martabat orang melayu je.

patutlah kaum lain susah nak hormat orang melayu.sebab kaum melayu sendiri tak tahu nak hormat sesama sendiri.

jadi salah siapa?

Cik Jari berkata...

sehodoh-hodoh katak,hodoh lagi mati katak....
let's reach out,open up our minds...

Weeda berkata...

lepas ni ada sukan 1malaysia plak..

ana berkata...

terlalu fanatik mcm tu la jadinyer...

Cik_Noor berkata...

setuju en.hiro

cik hani berkata...

sokong2.kadang2 kita tgk bola sepak omputih putih pun boleh nak gaduh2 lagi..huhu.astaghfirullah.sy selalu buat mcm 2.

manje berkata...

setuju... dah takde lagi semangat sukan... yg ada cume 'kebodohan' ~

Affan Ruslan berkata...

setuju. hehe

milymir4e berkata...

x berbaloi mati demi bola..bukan mati syahid pown...

Bijen M. berkata...

Sebab waktu tengok bola, dia orang tak solat berjemaah sama-sama kot.
Cuba time azan, semua solat jemaah ramai-ramai atas padang.
Ye dok?

::cdot the dot:: berkata...

innalillah....

tia berkata...

akal letak kt lutot!

aleen aiden berkata...

sgt stuju.

sAya ciTAh kAMu sApE.. berkata...

betul bro..aku setuju...buat penat je diorang konvoi ramai2 malam tu pehtu gado..dah la menambahkan JEm kte penat2 nak balik keje..ape jadah tah..

Nadia berkata...

Agree. Bodoh kan sampai na gaduh gaduh macam tu. Da besar tp ntah tade otak rasanye.

nemo berkata...

cantik bola! (^_^)



perangai camtu tu wa panggil tak matang!
sebab...



benda remeh pon nak gado. tak fikir panjang. nak menang je. taknak beralah.






tak caye, cuba tgk kanak2 ribena main kat taman permainan petang2. eh.. ape wa merepek ney? errr.. hai tuan rumah(^_^)

Encik Tikus berkata...

gua sayang lu <3

Nurulbadiah Lai berkata...

1st..
manusia ni..apa2 pon..
kalau die use brain..insyallah..
tp kalu ikut kepale je without brain..mcm ni lah jdinye..

agama xbermksud akan mendorong seseroang tu baik dan mampu berfikir sebab org zaman sekarang..,banyak yang hanya pada nama je islam tp sebenarnya..xemnggambarkn org islam..
sgt bodoh org sebegitu..
huh

Robot | Sakti berkata...

bab bola ni, Malaysia memang dasyat.
suma nak tunjuk dorang kuat.
kalo soram2, senyap pulak.

+___+

ASaDa RyutaRo berkata...

islam kat ic je kot..

mengalahkan kanak2, tengok bola leh sampai berbunuh. sempit benor otak, kolot benor orang kita..