Tanggapan


Selama ini gua anggap jejaka ini adalah seorang perempuan.



Gua selalu terfikir, kita sebagai manusia selalu suka buat tanggapan sendiri. Tanpa mencari kebenarannya. Tengok yang pelik-pelik sikit terus buat spekulasi ikut suka. Kalau pakai spek putih buat tanggapan tak apa lah. Hehe. 

Langsung tak guna otak, untuk mengkaji kebarangkalian yang lebih logik. Inikah generasi yang bakal wujud pada Tahun 2020?

Kesian pula pada kawan gua, Salahuddin. Selalu namanya diguna untuk segala perkara yang disalah anggap. Salah siapa? Salahuddin. Keh Keh Keh. Contohnya;

Gosip A: Menyampah aku. Dah la gemuk. Gedik. Pakai ketat-ketat. Fesyen nak stail-stail.
Hakikatnya: Kita tak tahu yang dia itu model kepada Dr. Rozmey.

Gosip B: Lelaki tu perangai macam harem. Dia dah tinggalkan makwe dia.
Hakikatnya: Mereka berdua tak bahagia. Lebih baik berpisah daripada si perempuan merana di kemudian hari.

Gosip C: Hek elehhh. Tetek kecik je. Beli coli saiz 38 B.
Hakikatnya: Sebenarnya dia mahu beli coli itu untuk ibunya. Sempena Hari Ibu.

Gosip D: U tau x? Muke makwe dia cantik. Tapi muke pakwe macam celake. Tengok lah tu...
Hakikatnya: Muka celake, tapi beriman. Hati suci, dan minat pasukan bola sepak Malaysia.

Adakalanya tanggapan yang kita buat betul, mengikut pengalaman kita dan orang sekeliling kita. Jadi macam mana sekarang? Mahu buat anggapan bukan-bukan lagi? Kenapa kita tak tanya saja, daripada buat anggapan yang mengarut. Tak gitu?


42 ulasan:

morie-morie berkata...

haha..macam kenal je orang2 dalam entry ko ni..x tahan coli saiz 38 d..karang kena ban karang

Kahirie hamidie berkata...

betul. Kalau orang masak nasi goreng masin. Orang mesti kata dia xpandai masak walau pada zahirnya orang itu xsengaja memasukkan garam yang lebh je. ( mende aku borak toh).

Hellioz berkata...

we prefer to judge,
rather than to understand.

ignorant human nature.

mcjust.lol berkata...

a'ah la wey. macam apa yang aku terpikir..

hiro berkata...

bro hellioz--yes..understood. ke understand..rase mcm anderson je.

Azrul_amigo berkata...

betol la tu..
kite manusia nie mmg suke sgt salah anggap ttg sesuatu..
suke amek jln singkat dan tanggapan mudah..
hurmmm...

hiro berkata...

jero--ade soalan gua nak tnye..blom pasti lagi lu jwab..haha..
mode: malas nak anggap bukan2..

Encik Tikus berkata...

lu expect gua macam mane ?

hiro berkata...

encik tikus-- lu punya gelora nafsu yang mampu meyakinkan orang tua mu. mereka bagi jika lu minta nak kawen dengan budak baru abis UPSR.

Myra Arshad (: berkata...

haha. ala-ala bapa penyayang kot :D

size 38 b ? ups! HAHA

Fiq berkata...

we prefer to be a judge than a jury.

sebab tu antara 3org hakim, 2 masuk neraka.

hiro berkata...

fiq--xtahun pun..pasal hakim tu..harap2 norman hakim tak termasuk.

DuniakuAbstrak berkata...

nak spek putih aku ckp je la takyah berkias2

maisyara Pot! Pot! berkata...

knp kalau kita ckp lembut2 bila jawab org telefon or kita call, mesti diorang buat tanggapan kita bcakap dgn pakwe sedangkan kita bcakap dgn mak kita sndiri. =.='' benci ar dgn org macam ni....

za petrelli berkata...

hahhahhaha.. model dr. rozmey. ngek ah ko ni

.s.o.f.i.a. berkata...

Gosip D : cikpia tu lawa giler!!! mesti pakai susuk.
Hakikatnya : air wudhu' der......

naz berkata...

haha ini lelaki terbang tinggi tinggi

Tomato Gurl's Life berkata...

cam kenal jek mamat lam gambo tue..kui3 ;p

Mimie.Candy Cane berkata...

owwhhh..hamzah...dulu gua ingat dia buruk je.lpas add fb dia baru gua tau yg dia kacak rupanya..

first impression yg ntahapeape jugak gua ni

pssstt...lu boleh buat jambul dr.rozmey?

lea berkata...

hati suci dan minat pasukan bola sepak malaysia...

kalo peminat MU, agak2 hati diorg suci x???

haha

sAya ciTAh kAMu sApE.. berkata...

haha! membuka matA!

~qiFFara~ berkata...

gosip z : laki tu punye la ensem mcm shah rukh khan..tp awek legam bekarat~ ni mesti laki tu dah kene ubat guna2 ni!

Bijen M. berkata...

Gosip E: Ingatkan 1001 komen. Keh keh keh.
Hakikatnya: Seribu satu komen. Ha ha ha.

:D

echah mashuri berkata...

adekah apekah kenapekah hamzah ian plak jadi model tanggap menanggap ni..huhuh...

soffea berkata...

haha. wa kenal mamat itu. tanggapan seperti sudah mempunyai anak? hehe.

nway, sokong la. tak elok menabur tanggapan yg tak tentu betul.

gulagulahacks berkata...

gosip C terpaling silaka...haha..
kalau tukar;
hakikatnya: sebenarnya dia nak bungkus dan peram buah labu kat belakang rumah dia.
keh keeh keh.

AyuE SurihanyOt berkata...

tetek ibu-ibu selalunya besar la..salah gosip ko tu...

hiro berkata...

duniamu--mau pinjam weh..haha

lea--yes..M.U forever..haha


gula2--nanti tak masak buah labu tu,



ayue--ibu2 yang selalu makan jamu..hehe

Nadia berkata...

ahahahhaa. gossip A paling funny gilaaa. :p model dr.rozmey?! :D *gelak guling guling*

ana berkata...

sbb tu membentuk tanggapan yg bagus tu penting...dan org yg nak buat tanggapan kena hati2 sbb dosa tanggapan salah tu ada...

ana berkata...

sbb tu membentuk tanggapan yg bagus tu penting...dan org yg nak buat tanggapan kena hati2 sbb dosa tanggapan salah tu ada...

Lady SharpShouter berkata...

hahaha.aku sukeee gile gosip2 ko. manusia mmg camtu.termasuk la aku.huhu

raina berkata...

Gossip E : awat Hiro posing macam orang pompuan jubo lentik dada tinggi dalam profile picture?

Hakikatnya : Hiro Gay!

Weeda berkata...

memang manusia suka judge orang dulu sebelum kenal orang tu kan...

hiro berkata...

kak rai--body gua mantap la..dada bidang mcm vidic..haah.

iszieylyanziy berkata...

gosip b,,,lelaki tggalkan ppuan??kan,,lbey baik skrg sblum smuanya smkin parah

sugar2 kapas strawberry berkata...

makanya: dun judge a book by it's cover

hamzah ian berkata...

gua ingatkan gambar saper tadi.. gua ni hensem jugak rupanya.. har har har..

hiro berkata...

hamzah--gua taruk sini nak halau tikus je.

nAmA wA jAck ALvin buKAn suPErpoRnstAR berkata...

relevan entri lu ni~~~~

@ien_R@z berkata...

haha.. salahuddin jugak yg kena... tak pasal2 glemer.. keh3..


yup! manusia suke buat andaian sendiri.. kdg2 tak tepat langsung.. huhu..

sendiri beringt la pasnie.. hehe

Anna Boleyn berkata...

macam ku kenal.......lelaki ini.