Sinar Jumaat III


Saya tepuk-tepuk seluar Jeans saya. Seraya saya berbual denganya.

"Kau pergi solat Jumaat hari ini wahai Jeans. Susah benar kaum kau pergi masjid?"

Seluar Jeans jenama Lewis saya diam kecil. Tompok putih di bahagian paha seluar entah dari mana dapatnya.

Eh. Tompok putih itu bukan seperti kalian sangka. Jauh sekali. Saya tak buat perkara kurang sopan itu. Mungkin itu ubat gigi.

Malam ini saya mahu kurangkan sedikit bersosial di alam maya. Rugi masa. Rugi pahala kalau berbual dengan binatang-binatang, puaka-puaka di alam maya saya. Terfikir juga saya mahu 'Unfriend' dengan mereka.

Tapi saya bukan pesen menyalahkan orang lain jika apa-apa berlaku.

Jam pukul 8 malam. Tapi saya tak solat magrib lagi. Syahdu betul. Tata tertib saya kurang sopan. Lantas saya pederas langkah mengambil wuduk.

Sujud saya kali terakhir di tikar sejadah agak lama.

"Lalai sungguh hamba-Mu ini ya Allah" sayu dihati saya.


***

Indahnya hidup beriman. Sejahat mananya kita, selagi kita beragama Islam masih ada sinar raudah dihati kita.

Cuma kita tak terbiasa...


27 ulasan:

nurul ain berkata...

rase mcm dgr khutbah jumaat dah harini.

echah mashuri berkata...

sinaran sinar suria menyinri hidupmu

JIJI YU berkata...

muahah..pehal le hari ni aku rase tenang je jiwe rage bace entry ko

Tuan Din berkata...

Alhamdulillah...
anda di TAG di http://tuandin-tati.blogspot.com/2011/01/korang-jawab.html

dyba gula-gula berkata...

sejuk perut mak dik~
hari2 jd baik bleyh? ;p

hiro berkata...

ini pertama dan last gua tulis tiga entri sehari...keh2..saja nak merasa..

kesimpulannya.

tak best tulis entri bnyk dalam sehari. hue hue.

hiro berkata...

dyba- gua akan pertimbangkan bila dah kawen nnt.

Riki berkata...

same2 la kita mengimprove diri ye. :)

Biela Sapine berkata...

Wahh banyak version woo.

Lya Colours berkata...

hurmmm (^_^)

DuniakuAbstrak berkata...

sejuk perut aku tengok kau macam ni

vampire's lovex berkata...

wahhhhhhhhhhhh...tetiba rasa nak cari laki cmni. huawawa

hiro berkata...

keh2..ini last..lepas mgrib dah jadi sinar Sabtu..hehe.



vampire-yes!

miss Fyqa berkata...

waahh,sejuk mata membaca. eheh.

jiwa pun rasa tenang saje.

gud2. sama2 la saling mengingatkan. :)

NOOR FATIN berkata...

insaf.

Mya Amira berkata...

wah, setiap hari jumaat Dr.H bertukar jd Ustaz H. Alhamdulillah~

buDAK keCIK berkata...

sbb tu la sejahat2 manusia, kalu sinar islam masih ade dlm diri dia, dia akan sedar jgk. plus hidayah yg akn dtg dari Allah~!

milymir4e berkata...

menarik n flow citer y tenang... =)

ika berkata...

rase bercahaye .

Rara Farah berkata...

suka entry nie...ada makna...hurmmm...

hiro pegi semayang jumaat tak arini???
(dengan nada manje..hahaha)

hiro berkata...

pogi la rara.

Myra Arshad (: berkata...

alhamdulillah. ustaz hiro kita dah kembali ke pangkal jalan. hehehehe

King Of Single berkata...

setuju..aku slalu sujud lame..kdag2 nk mnitis air mate

::cdot the dot:: berkata...

alhamdulillah...

mira_nas berkata...

tak biasa la kena membiasakan diri.. takpe.. berubah sikit2 tapi istiqamah la

♛ nadia the blogger berkata...

bahasa sopan ~ alhamdullillah :)

Cikbelog berkata...

aku suka pekataan "pederas".haha